E-handlare får 100-tals order om dagen efter SKAM-succén

Skyfall.se säljer flera hundra tröjor om dagen som är inspirerade av den populära TV-serien Skam.

Under hösten har en rejäl hajp spridit sig över Sverige från grannlandet i väster. TV-serien Skam har blivit en succé utan dess like i Sverige. Avsnitten i seriens tre säsonger har setts över 20 miljoner gånger på SVT Play, vilket gör de norska gymnasieungdomarna till de mest sedda genom tiderna i kanalens historia. 

Och som så ofta när man har fått en ny favorit är det svårt att få nog. Det har märkts hos e-handeln Skyfall som de senaste veckorna har sålt hundratals tröjor med Skam-motiv - varje dag.

Annons

Intresse för kärlekspar

Skyfalls grundare Julian Burman driver sedan tidigare även sajten Attitude, där man kan beställa tröjor med ett eget tryck. När serien slog igenom även i Sverige dröjde det inte länge innan förfrågningarna började ramla in. Framför allt var det många som ville ha tröjor med trycket "Nora+William", det vill säga det stora kärleksparet i säsong två.

När tredje säsongen, som skildrar homosexualitet bland ungdomar, rullades ut på SVT Play kom även önskemål om tröjor med trycket "Isak+Even". Julian Burman började då hänvisa kunderna från Attitude till Skyfall, då den senare sajten hade tillgång till ett eget tryckeri och snabbt kunde trycka upp kundernas önsketröjor i stora volymer.

400 "drittsekk"-tröjor

Satsningen på Skam-tröjorna gjorde snabbt succé bland kunderna som kunde visa upp sina inköp på sociala medier.

- Personerna som var hängivna fans av tv-serien började lägga upp bilder på sina tröjor på Instagram och i Facebookgrupper som diskuterade serien. Vi såg då att det började strömma in en del trafik till vår sida och började bli mer aktiva på att följa både diskussioner kring serien och tröjorna. Någon kunde skriva "jag önskar att dom också hade en tröja där det stod "drittsekk" på". Sedan två minuter senare så fanns den tröjan att köpa direkt på skyfall.se och kunde skickas ut dagen efter, berättar Julian Burman, som alltså driver både Attitude och Skyfall.

Inom kort hade besöken på Skyfall gått från ett tjugotal till 300-400 om dagen, och sedan tröjan med “drittsekk” (ungefär skitstövel på svenska) lades ut till försäljning i mitten av december har över 400 tröjor av den modellen gått åt. Mycket tack vare trafiken på sociala medier, enligt Julian Burman.

- På det sättet kunde vi vara extremt följsamma och snabba på att anpassa det utökade utbudet. Det gjorde att många blev väldigt engagerade och kände att de köpte av någon annan som också älskade serien, säger han.

Ordinarie sortiment har glömts bort

De senaste åren har Attitude.se fokuserat mer på att sälja till företagskunder så via Skam-succén har Julian Burman fått lite omväxling i att på nytt vända sig till privatpersoner. 

- Skyfall.se har varit lite av en experimentsida de senaste åren för att testa olika funktioner mot privatpersoner i ett annat system. Innan sålde vi kanske två regnrockar och ett paraply i veckan där. Nu är det bara roligt om någon noterar att vi även säljer regnrockar, haha!

Annons

Varför tror du att Skam har blivit en så populär serie?

- Jag började titta under säsong två och fastnade för den ganska snabbt. Att den blivit så populär tror jag beror mycket på att den är skapad efter väldigt noggranna studier kring gymnasieungdomar och inte en äldre regissörs minnen av gymnasiet. Då känns det äkta!

Annons