I dag: E-handlare håller stängt – jämför Black Friday med rökning

"Ingen kan påstå att det inte är skadligt".

Att satsa på välgörenhet snarare än att försöka sälja så mycket som möjligt, var en strategi som flera e-handlare satsade på i samband med förra årets Black Friday.

Men frågan är om någon gick så långt i sitt kampanjande mot Black Friday som Asket. E-handlaren valde helt enkelt att hålla stängt hela dagen för att protestera mot köpdagen.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: E-handlare håller stängt under hela Black Friday

"Har en plikt att inbringa lite förnuft"

I dag gör Asket en favorit i repris och väljer att återigen hålla stängt under Black Friday.

- Vi blev överrösta med kärlek, så vi beslutade oss för att fortsätta uppmuntra våra följare att verkligen tänka över sitt agerande. Framför allt vill vi innebära en paus från all konsumtionspropagerande i sociala medieflöden och inkorgar idag, säger Askets medgrundare Jakob Dworsky i ett pressmeddelande.

- Vi behöver sakta ned, tänka om, och minska vår konsumtion. Som märke har vi en plikt att inbringa lite förnuft, och påminna dig om att du egentligen inte behöver köpa någonting alls idag. Om tjugo år kommer vi att se tillbaka på Black Friday som vi ser på rökning idag - ingen kan påstå att det inte är skadligt, fortsätter han.

Den som besöker Askets sajt i dag möts av en stängd butik samt en klädvårdsguide, som ska ge kunderna tips på hur de kan ta hand om kläder de redan äger.

"Många kan inte sy dit en knapp"

Bakgrunden är att vi, enligt Asket, jämfört med 15 år sedan köper dubbelt så många plagg men använder dem hälften så länge.

- Klädvård är något av en förlorad konst. Vi har vant oss vid att ersätta istället för att laga, och många, mig själv inkluderat, kan inte ens sy dit en knapp. Medan vi gör vårt allra bästa för att skapa plagg som håller över tid, är kunskap om att vårda sina plagg på rätt sätt, och därmed förlänga dess livslängd, absolut avgörande för vårt mål att sakta ned konsumtion. Genom att förlänga plaggets liv med nio månader minskar du miljöpåverkan med en tredjedel säger Jakob Dworsky.

Utöver Garment Care-portalen, som guiden kallas, kommer Asket att arrangera en reparationsverkstad i företagets showroom i Stockholm. Där kan kunderna få sina befintliga plagg behandlade utan någon kostnad, oavsett vilket märket är.

Annons
Annons

Företaget ska dessutom sända live på Instagram med tips om klädvård. Där ska det också finnas möjlighet för tittarna att få svar på frågor som rör hur man bäst tar hand om sina plagg. 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!