E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

"Hade du frågat mig i går hade jag inte ens tänkt tanken".

I morse stod det klart att elcykeln blir Årets Julklapp 2017. Vi tog kontakt med ett antal av de e-handelsföretag som säljer det populära eldrivna fordonet, och fick snabbt klart för oss att beskedet på många håll hade mötts av lika delar förvåning och glädje. Åtminstone inledningsvis, tills det gick upp för de aktuella e-handlarna att elcykeln med facit i hand kanske var ett ganska logiskt val.

LÄS ÄVEN: Elcykeln är Årets Julklapp 2017

Annons

- Visserligen hade det skrivits väldigt mycket om elcyklar i media i samband med elcykelpremien men för oss var detta mycket oväntat, skriver Daniel Andersson, som driver Batbike.se.

- Om du hade frågat mig igår hade jag inte ens tänkt tanken, men nu när det är klart är det faktiskt inte särskilt förvånande. Elcykelförsäljningen stiger extremt kraftigt i såväl Sverige som i resten av världen, men Sverige ligger en bra bit under resterande av Europa i "elcykel per capita", tillägger Christoffer Tyrefors, vd på Cykelkraft.

"Kan väl inte ligga mer rätt i tiden?"

Hos andra e-handlare var dock överraskningen över inte lika stor.

- Att årets julklapp skulle bli just en elcykel var inte väntat men ser vi utvecklingen på elcykelmarknaden så har den ökat lavinartat de senaste två åren. Så vi är inte förvånade, skriver Tobias Ahrens, Sales Manager på XXL.

- Det var faktiskt min favorit, jag skrev precis "told ya" i en tråd i Svensk E-handel på Facebook. Miljövänlig friskvård med teknikinslag, det kan väl inte ligga mer i tiden? undrar Ola Gustafsson, Online Store Manager på Outnorth.

De e-handlare vi har haft kontakt med har alla fina försäljningssiffror att visa upp när det kommer till elcyklarna, så det är tydligt att intresset för fordonet har vuxit stadigt under de senaste åren. Att produkten är en nyhet, eller har skapat ett nytt intresse under året, är också ett av kriterierna för att den ska utses till Årets Julklapp.

Ger skjuts i snål julsäsong

Nyligen införde regeringen även en så kallad "elcykelpremie", som ger kunderna 25 procent av priset tillbaka när de köper en elcykel. Att bli en elcyklist är alltså av allt att döma något som ligger helt rätt i tiden. Och e-handlarna vi har haft kontakt med ser nu större möjligheter att marknadsföra cyklarna till sina kunder. Det gäller inte minst nu under vintern - som annars inte direkt är någon högtid för cykelförsäljning.

- Det har redan varit ett fantastiskt år för elcyklar och det vi hoppas på är att säsongen kommer att bli längre. Traditionellt sett säljer man inga elcyklar på vintern men vi säljer vinterdäck, lampor med extra bra ljus och annat för att förlänga säsongen. Men nu har vi chansen att upprätthålla en del försäljning även under vintern, menar Mikael Klingberg, vd för Elcykelvaruhuset.

Annons

- Normalt så är knappast elcyklar eller cykelrelaterade produkter det första folk tänker på i vinterrusket i juletid, så förhoppningsvis innebär detta en stor boost till vår julförsäljning. Både av cyklar och tillbehör. Bra cykeltillbehör till pendlaren är ju den bästa presenten, skriver Daniel Andersson på Batbike.

Tidigare lansering för eget märke

De fem elcykelförsäljarna är alla överens om att nyheten om Årets julklapp är lämplig att använda i nyhetsutskick och annan marknadsföring, och hos Cykelkraft räknar man exempelvis med en försäljningsökning på 20 till 25 procent inför årets jul.

- Vi har redan innan utmärkelsen gjort en extremt stor satsning på elcyklar inför nästa år. Det innebär bland annat att vi har tagit fram en egen elcykelkollektion under vårt egna varumärke MADE. Detta gör vi för att kunna kapa ett led och därmed kunna erbjuda kunden riktigt vassa elcyklar till ett något mer attraktivt pris. Med tanke på utmärkelsen kommer vi förmodligen att lansera dessa cyklar redan innan jul för att kunna erbjuda dessa som julklappar, avslutar Christoffer Tyrefors.

Annons