E-handlare och fraktbolag i het debatt på Emeet

Hemleveranser på kvällarna för alla, upphämtning av returer och en extra kostnad för specifika fönster - så ska framtidens e-handelsleveranser gå till.

Kanske var det att Stockholm visade sig från sin soligaste sida. Eller så var det kanske den nya, klarblå gridden som gjorde susen. Men när PostNords huvudkontor stod redo för årets sista Emeet, var gästerna ovanligt tidigt ute. Så fort insläppet hade öppnat strömmade e-handlare och leverantörer in för att hinna få med sig så mycket som möjligt från dagen.

Efter att Michael Wictor och Sanna Thurdin, vd respektive eventchef på Ehandel.se, hade kickat igång dagen, hann undertecknad med att avslöja några godbitar ur det senaste numret av vår E-rapport, som senare delades ut till eventets alla deltagare.

Annons
Annons

Den nya klarblå gridden

Sedan var det dags för ett av dagens huvudnummer - nämligen den utlovade paneldebatten om leveranser. Plats på scen tog PostNords Sverigechef Anders Holm, Joakim Friedman från Sportamore, Simon Strindberg från Budbee, Johanna Ohlson från Chiquelle och Alexis Priftis från Instabox. Planen var att reda ut vilka som blir vinnarna i framtidens e-handelsleveranser - och av svaren som kom upp får vi väl anta att det blir konsumenterna, och därmed indirekt e-handlarna och fraktleverantörerna. Win-win-win, med andra ord.

Kunderna ogillar fraktkostnader

Debatten kretsade kring om kunderna är beredda att betala för leveranser, och i så fall hur mycket och för vilken service. Panelen var överens om att tjänster som hemleveranser med exakta tidsfönster, måste få kosta lite extra. Men samtidigt var de flesta inne på att kunder ogärna vill betala för leveranser över huvud taget, och att de inte heller vill sitta hemma och vänta på en leverans under en hel kväll.

Johanna Ohlsson konstaterade att Sverige ligger långt efter andra länder i Europa när det kommer till leveranser, och Joakim Friedman menade att efterfrågan på alternativ till ombudsleveranser har ökat kraftigt den senaste tiden. Panelen var överens om att leveransalternativen på flera sätt måste bli mer anpassade efter kundens behov.

Hemleverans kvällstid över hela landet

PostNords Anders Holm sade sig välkomna konkurrensen från uppstickarna Budbee och Instabox, och höjde insatserna genom att lova att PostNord, som dock ser ett fortsatt starkt behov av ombuden, snart skulle börja med hemleveranser på kvällstid i hela landet. Han såg dessutom framför sig fler digitala lås och paketskåp i bostadshus, vilket han menade i så fall också kommer att påverka hur leveranserna ser ut på sikt.

Budbee och Instabox var båda inne på hur de ämnar att göra e-handlarnas returhantering smidigare. Förhoppningen är att returerna helt enkelt ska kunna bidra till större volymer, så att varje hemleverans- eller paketskåpsrunda blir mer kostnadseffektiv. Åsikterna var många under de 45 minuter som debatten pågick, och publiken bubblade av frågor och synpunkter. Vi kan därmed konstatera att vi med all säkerhet vi lär återkomma till ämnet flera gånger om.

Karl från Matsmart berättade om företagets resa

Men leveranserna är förstås inte allt, och dagen fortsatte med sessioner om allt från hur man lyckas i länder som Kina och Sydkorea, till storfavoriten - sessionen om GDPR. Det pratades också om hur man lyckas få återkommande kunder och hur man bäst marknadsför sig i sociala medier. PostNord hade bjudit in Matsmarts Karl Andersson, som berättade om sin tillväxtresa, och Linda Lazlo Ek från Business Sweden passade på att slå ett slag för Sydkorea som en stark tillväxtregion.

Annons
Annons

Linda Lazlo om den sydkoreanska marknaden

Genom åren har flera Emeetdeltagare - kanske inte så överraskande med tanke på e-handelns onlinebaserade natur - efterlyst en digital gridd. Där är vi inte riktigt än, men vi kan stolt rapportera att årets Emeet Stockholm nog var det mest digitala hittills. Inte nog med att sociala medier-proffset Sara Öhman tog över Ehandel.se:s Instagramkonto under dagen och att postens e-handelsprofil Arne Andersson var med på videolänk. Vi hade också e-handelssveriges just nu största YouTube-stjärna, Rikard Westberg, på plats.

E-handelskändisen Rikard anordnade en tipsrunda

Rikard spelade in veckans avsnitt av succéserien Strumpgalen 0-80, och hann dessutom med att arrangera en tipsrunda (!) - som Johan Åkesson på Räckesbutiken tog hem förstapriset i. Johan vann en keps - och vi passar förstås på att gratulera!

Nästa år väntar ett gäng nya Emeet-träffar, men för den som inte kan hålla sig till dess, kommer förstås alla bilder från gårdagen ut i början av nästa vecka. Nu uppmanar vi er alla att fokusera på Black Friday och julhandeln - så ses vi snart igen. Tack för den här gången!

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!