E-handlare sålde 140 000 håriga krabbor på en minut

Krabbkrig när e-handlare ska vinna ny marknad.

Det pågår ett krabbkrig i öst. Tydligen fajtas e-handelsgiganterna Alibaba och JD.com om att få leverera håriga krabbor till hungriga kinesiska konsumenter. Kriget resulterar bland annat i att allt fler levande håriga krabbor levereras direkt hem till kunderna.

Enligt Asia Times så ökade Tmall.com (Alibabas marknadsplats) och JD.com sin försäljning av håriga krabbor med över 500 procent jämfört med i fjol.

Annons
Annons

Inför krabbsäsongen i år så sålde Tmall.com 140 000 krabbor på en minut, vilket ska vara ett rekord i Kina. Regionerna som är stora inom krabbfiske har satt upp egna butiker på Tmall och krabborna säljer uppenbarligen som smör under högsäsongen. Förra årets rekord var 100 000 krabbor på en minut.

Klo-maskin med levande krabbor i

Än så länge är det dock bara några få procent av krabborna som säljs online men antalet ökar alltså dramatiskt varje år. Alibaba placerade under förra månaden ut en klo-maskin i ett köpcentrum för att marknadsföra möjligheterna att köpa håriga krabbor på nätet. Besökarna kunde via klon försöka plocka upp en krabba för förtäring.

Krabborna ska vara levande vid leverans, både i klomaskinen och via e-handeln. Därmed ligger det nu ett stort fokus hos både JD.com och Alibaba på att så snabbt som möjligt få ut de levande krabborna till kunderna.

Tmall använder kylda lastbilar och flygplan för att få ut de eftertraktade krabborna snabbt. JD.com har ingått ett avtal med Air China Cargo för att snabbt kunna förflytta krabborna på flera flygplatser runt om i landet. Leveranstiden ska hos Tmall ibland ligga på endast sex timmar från sjön till kunden.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!