E-handlare talar ut om det nya E-handelsavtalet

Började gälla den 1 januari 2019.

Vid årsskiftet fick svensk e-handel ett alldeles eget kollektivavtal, kallat Lager- och E-handelsavtalet. Vissa företag började använda avtalet redan i fjol, men för de flesta ska det ha börjat gälla den 1 januari 2019. Avtalet innebär bland annat att e-handelsföretag får möjlighet att ha anställda som jobbar mellan tiderna 05 och 24 under årets alla dagar, med undantag för jul-, nyårs- och midsommarafton.

Ehandel.se kontaktade ett antal stora e-handlare för att höra hur det nya avtalet fungerar. Frida Ekholm, kommunikationschef på Jollyroom, har den senaste tiden levererat nyhet efter nyhet om företagets lagerexpansioner. De bör alltså vara påverkade av det nya e-handelsavtalet, och detta bekräftas av företaget när vi kontaktar dem.

Annons

Hur kommer avtalet att påverka er verksamhet?

- Mycket i det nya kollektivavtalet är samma som i tidigare kollektivavtal. Nyheterna är bland annat möjlighet till andra arbetstider samt krav om att planera hur lagret skall bemannas under året, säger Frida Ekholm.

Hur tror ni att det kommer att påverka e-handelsbranschen i stort?

- Det kommer att bli en viss påverkan. Möjligheten till andra arbetstider öppnar upp en flexibilitet för e-handlarna. För vår del på Jollyroom ökar vi upp med fler team på lagret just nu och kommer att börja arbeta med plock och pack på söndagar för att undvika en för hög arbetstopp på måndagar och för att generera snabbare leveranser till våra kunder. Det innebär att vi just nu ökar vår fasta styrka på lagret och tillsvidareanställer runt 30 medarbetare, säger Frida Ekholm.

"För vår del är det bara positivt"

Det nya kravet på en detaljerad lager- och bemmaningsplanering, ser Jollyroom endast som något positivt.

- Det nya avtalet innebär även att man som arbetsgivare behöver planera bemanningen för sitt lager mer detaljerat och mer långsiktigt än tidigare. För vår del är det bara positivt då planering är a och o för att klara våra högt ställda servicemål och en kraftig tillväxt.

Alla stora e-handlare är dock inte omfattade av det nya avtalet. Den svenska e-handelsjätten Dustin meddelar exempelvis att de inte använder Lager- och E-handelsavtalet.

- Vi omfattas inte av det nya avtalet. Vi är medlemmar i Almega och har kollektivavtal med Handels, dock inte detta, samt Unionen och Akademikerförbunden, säger Eva Ernfors, kommunikationschef på Dustin.

Annons

"Handlarna är positiva"

Vi frågade även Svensk Handel om de hört något ifrån sina medlemmar om det nya avtalet.

- Vi har en hel del kontakt med våra medlemmar i den här frågan men har inte hört att det skulle vara några direkta problem. Handlarna är positiva till det nya avtalet, även om det såklart kan innebära en omställning, säger Svensk Handel i en kommentar till Ehandel.se.

"I minsta möjliga mån på dyrtid"

E-handlare inom dagligvaror som Mathem och Mat.se var bland de första att kräva ett nytt avtal anpassat för e-handel. Vi frågade Mat.se hur de ser på det nya avtalet som nu är på plats.

Hur kommer avtalet att påverka er verksamhet?

- Inte nämnvärt. Förbättringarna för arbetsgivare finns då den ordinarie arbetstiden numera kan förläggas mellan 05.00-24.00 mån-sön, samt helgdag utan att föregås av facklig förhandling. Samt att OB-ersättningen på lördagar är något lägre i och med det nya avtalet. Dock eftersträvar man kostnadseffektivitet och därför ändå arbete i minsta möjliga mån på dyrtid, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Mat.se ser dock vissa fördelar i att lager och e-handel nu får samma avtal.

- Om man diskuterar frågan från ett lagerperspektiv så kan det vara av intresse att lager och e-handeln har samma avtal, då profilen på personalen man eftersöker är likvärdig och då blir konkurrensen neutral på grund av samma avtal/förtjänstlägen, säger Anders Jacobsson.

"Mer precision och kortare ledtider"

Elektronikjätten NetOnNet är även de omfattade av det nya avtalet och företagets kommunikationschef Nora Ay berättar att de ser fördelar för e-handelskunderna.

- Personalplanering kommer att anpassas till att följa vår verksamhets behov. Exempelvis utifrån inflöde av kundordrar för e-handeln, behov av butikspåfyllnad och variationer i vårt inleveransflöde. De stora vinnarna blir i förlängningen kunden då det nya avtalet möjliggör mer precision och kortare ledtider till kund, säger Nora Ay.

Annons