E-handlare tar Google Analytics in i butiken

Google Analytics är ett av de mest använda analysprogrammen bland e-handlare. Mycket tack vare ett lättanvänt gränssnitt och det faktum att det är gratis. När Google Analytics uppdaterades till versionen Universal Analytics blev det även möjligt att spåra data i fysiska butiker. En svensk e-handlare ska vara en av de första att hoppa på tåget.

Universal Analytics är den nya versionen av Google Analytics och innebär nya möjligheter gällande insamling och organisering av data i Google Analytics. En ny funktion är att att kunna spåra data i fysiska butiker.

Än så länge ska det endast finnas några användare av funktionen och enligt Google Sverige har de få case att visa upp, varken av svenska eller utländska bolag.

Annons

Sexleksakskedjan Martinshop, som även finns på nätet, har använt Google Analytics sedan 2009. Nu har man tagit steget till att använda Google Analytics till sina fysiska butiker. Detta genom att koppla upp sitt kassasystem emot Universal Analytics.

– Fördelen emot den statistik vi kan dra ut idag är att det blir mycket mer överskådligt och jämförbart. Vi kan bryta ned försäljningen på enskilda säljare eller produkter. Den kunskap vi har om analytics idag gör att vi kan få en bra överblick och även djupare insyn i datan väldigt mycket snabbare än tidigare. Dessutom är tjänsten gratis vilket inte heller är någon nackdel, säger Jesper Petersson E-Commerce Manager på Martinshop.

En fullt integrerad köpupplevelse

I dagsläget mäter Martinshop försäljning per butik och säljare, men kopplingen till en besöksmätare är på gång, och då kommer också besökarantal såväl som konverteringsfrekvens att kunna användas. Dessutom finns det också stöd för att ta ut enkla demografiska data som ålderspann och kön.

– Vi tror att detta kan bli ett väldigt bra sätt att synka och ta till oss av datan vi får vi redan har utan att behöva investera i stora och dyra system. Vi kommer nu exempelvis att kunna matcha besöksantal med väderdata under semestertider. En annan extremt intressant parameter är genomsnittligt ordervärde och konverteringsfrekvens. Nu kommer vi att att kunna identifiera framgångsfaktorer eller svagheter i våra butiker på samma sätt som i vår webbutik, säger Jesper Petersson.

I framtiden planeras synkade kampanjer som följs upp med både på mobil och i de fysiska butikerna. På så sätt kommer de fysiska butikerna och webbutiken kunna utvecklas till en fullt integrerad köpupplevelse.

 

Källa: Press

Annons

Annons