E-handlaren KidsBrandStore storsatsar på fysiska butiker

KidsBrandStore planerar att etablera 8-10 butiker i flera nordiska länder. Först ut för butiksöppningar är Täby och Göteborg.

Den snabbväxande e-handeln KidsBrandStore, som relativt nyligen tog in 21 miljoner i riskkapital, planerar att satsa stort på fysiska butiksetableringar. Först ut är en butik som öppnar den 1 september på Täby Centrum och nästa etablering blir på Kungsmässan i Göteborg där butiken slår upp portarna den 1 mars 2017.

- Det är en form av marknadsföring och sen blir det en extra trygghet för kunderna att ha en fysisk butik att gå till. Men vi är fortfarande e-handlare i grunden, säger Peter Markstedt, grundare av KidsBrandStore.

Annons

Stärker närvaro i starka kommuner

De två butikerna ska utgöra startskottet på en etablering av totalt 8-10 planerade butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. KidsBrandStores butiker ska bli så kallade omnikanalbutiker där kunderna utöver att handla det som finns i butikerna också ska kunna beställa från företagets e-handel för hemleverans eller leverans till butiken. På så sätt får de tillgång till betydligt fler märken, färger och storlekar än vad som finns på platsen, berättar Peter Markstedt. Han uppskattar att butikerna kommer att ha runt 17 varumärken, medan det i e-handeln kommer att finnas ytterligare 50-60.

- Så det ger oss en helt annan möjlighet att sälja mer, förklarar han.

Peter Markstedt menar att det finns ett “jättehål” vad gäller ungdomsbutiker på den svenska klädmarknaden, som i dag domineras av ett fåtal stora kedjor. Han ser därför stora möjligheter för KidsBrandStore att göra bra ifrån sig även i den fysiska världen.

Hur har ni bestämt var butikerna ska ligga?

- Vi vill finnas på de absolut bästa ställena så vi har inte tittat på var det är ledigt eller var det är billigast. Vi är starka i Stockholm och Göteborg och i en del andra kommuner med hög inkomst så det är i första hand där vi vill etablera butiker.

"Bäst att finnas i köpcentrum"

Att butiksöppningarna ännu ligger ganska långt fram i tiden förklarar KidsBrandStores ägare med att det tar tid att komma in på köpcentrum och att man måste beställa in kläder flera månader innan de ska finnas på plats i butiken. Och att öppna halvtomma butiker är förstås inte aktuellt.

Men ni riktar alltså särskilt in er på köpcentrum? Varför det?

- Ja, vi anser att det är bäst att finnas i köpcentrum. Vår målgrupp är barn och unga i åldern 8-16 år och vi vill att det ska vara enkelt och smidigt för barnfamiljer att ta sig till butiken. Det ska vara lika bekvämt som att handla på nätet. Det är ett bra trafikflöde på köpcentrum också.

Annons

När de två premiärbutikerna har slagit upp portarna är det enligt Peter Markstedt Norge som står på tur.

Var hamnar nästa svenska butik?

- Beroende på hur det här fortlöper så kommer vi nog att öppna en butik till i Stockholm snarare än i Malmö eller Uppsala. Vi tittar som sagt på var vi är starka och stärker vår närvaro där.

Annons