E-handlaren och modestjärnan Wakakuu lanserar eget märke

"Vi vet vad våra kunder efterfrågar".

I dag, den trettonde februari, lanserar Wakakuu sitt först egna varumärke, döpt till “Wakakuu Icons”, i den fysiska showroombutiken i Göteborg och i webbshoppen. Det nya märket ska lanseras, enligt aktören, för att komplettera e-modehandlarens sortiment med plagg som kunderna starkt efterfrågar.

- Vi säljer redan de bästa och hetaste varumärkena just nu och ville också ha den bästa basen. Vi bestämde oss för att göra den som “Wakakuu Icons” eftersom vi vet vad våra kunder efterfrågar, säger Maria Tollemark, vd och grundare på Wakakuu, i ett pressmeddelande. 

Annons
Annons

Ordet "Wakakuu" kommer från Japan och betyder ungdomlighet och nyfikenhet. E-handeln Wakakuu.com grundades hösten 2011. Modeaktören säljer handplockade kläder och accessoarer inom premiumsegmentet och har hittills endast s¨ålt externa varumärken. Bakom Wakakuu står företaget European Service Partner, som Nelly- och NAKD-grundaren Jarno Vanhatapio är delägare i. 

LÄS ÄVEN: Wakakuu krossade 50 miljoner - ska bli ledande i Norden

Wakakuu ökade sin omsättning med cirka 16 procent under 2017, vilket motsvarade 54 miljoner kronor. Men samtidigt försämrades resultatet från minus 9,3 till minus 10,4 miljoner kronor. För att få fart på försäljningen registrerade bolaget en nyemission på drygt tio miljoner kronor under förra året. 

- För att verkligen lyckas inom modebranschen och e-handeln tror jag att det är viktigt att veta vad det man egentligen vill nå ut med till kunden och låta en röd tråd genomsyra allt. Man får inte vara rädd att nischa sig och tänka lite okommersiellt, säger Jennifer Ahlberg, inköpare och e-commerce merchandiser på Wakakuu, till Contentor i en tidigare intervju.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!