E-handlarens avtryck: Flyttar en hel köpsäsong

Andra handlare uppmanas att ta efter.

Om någon fortfarande tvivlar på att den växande e-handeln påverkar våra köpbeteenden, så presenterar nyhetssajten Retail Dive ännu ett tecken för att så verkar vara fallet. Sajten har nämligen märkt att Amazons shoppingdag Prime Day - som går av stapeln nu på måndag - har flyttat den köpperiod som brukar äga rum inför att skolan drar igång igen till hösten.

LÄS ÄVEN: Prime Day totalkrossade alla rekord - ökade med 60 procent

Annons
Annons

Tack vare Prime Day äger shoppingpeaken inför skolstarten rum nära en månad tidigare än förut, rapporterar tidningen, som har fått sina uppgifter från sitt systerbolag Marketing Dive. Tidningen hänvisar också till forskning som säger att handeln inför skolstarten numera har börjat gå in i sitt slutskede när augusti har börjat, vilket alltså inte ska ha varit fallet tidigare.

Största köpfesten utanför helgerna

Prime Day-effekten ska ha fått som konsekvens att allt fler amerikanska detaljhandlare - om de vill kunna konkurrera med Amazon - gör klokt i att lägga sina skolstarts-kampanjer tidigare på året. Det menar i alla fall analytiker som Retail Dive har varit i kontakt med.

LÄS ÄVEN: Skolstarten på nätet: Ryggsäck tog slut i ett nafs

Skolstartsshoppingen omfattar allt från nya kläder och skor till väskor och annat som behövs till skolan. Perioden uppges utgöra USA:s största köpsäsong bortsett från julhandeln och andra högtidsperioder. Perioden uppges stå för 20 procent av alla köp som görs utanför helgerna som julen och påsken.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!