E-handlarens fest gav över 200 miljarder i försäljning

Firade med shopping-festival.

I förra veckan kunde vi avslöja att Google investerat 550 miljoner dollar i den kinesiska e-handelsjätten JD.com. Ingen dålig timing från sökjättens del då JD.com nu berättar om siffrorna från sina senaste shoppinghögtid, den så kallade 618 Shopping Festival.

LÄS ÄVEN: Google investerar 5 miljarder i kinesisk e-handelsjätte

Annons
Annons

Rea-perioden sträcker sig mellan den 1 och den 18 juni och under den tiden ska JD.com ha sålt för varor för 159 miljarder yuan, eller över 210 miljarder kronor. Shopping-festivalen ska vara JD.com:s eget påhitt och den ska fira företagets grundande. Siffrorna står helt enkelt för den 18 juni (18/6), och det är även den dagen då festivalen sägs nå sin topp.

135 miljoner på 30 sekunder

Tillväxten jämfört med förra årets 618-festival ska ha legat på 37 procent och den hetaste produktkategorin var mobiltelefoner. Under den 18 juni ska företaget ha sålt mobiltelefoner för 135 miljoner kronor på bara 30 sekunder, i samband med en speciell kampanj.

Festivalen sägs även ha varit en framgångssaga för företagets 27 obemannade distributionscentraler. Företagets dagliga orderhantering ska under perioden ökat med 1 415 procent och 90 procent av alla order ska ha levererats på en dag eller två.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!