E-handlares förtroende för Etsy sjunker som en sten

Marknadsplatsen har stora problem med sin betalleverantör vilket drabbar e-handlare och deras kunder.

Hundratals om inte tusentals e-handlare på den globala marknadsplatsen Etsy rapporterar problem med betalningarna.

Enligt TechCrunch har det nu gått tre veckor sedan problem med transaktioner uppdagades och det verkar inte vara löst ännu. Bloomberg rapporterade om Etsys problem med betalningarna i början av juli och betalleverantören till Etsy, Worldpay, erkände då vissa störningar.

Annons
Annons

"Ett litet antal kunder"

Det handlade då först och främst om att betalningar tog lång tid att få igenom. Det kunde ta flera timmar eller till och med dagar för vissa transaktioner att slutföras.

- Worldpay är medvetna om ett isolerat problem som påverkar en av våra betal-gateways, vilket resulterat i en försening av transaktioner för ett litet antal av våra kunder. Vi arbetar för att lösa problemet omedelbart och vi har aktivt kommunicerat med alla berörda kunder, meddelade Worldpay den 7 juli 2016.

Hos marknadsplatsen Etsy är det dock ett större problem än vad Worldpay vill kännas vid. En forumtråd hos Etsy med arga kunder och säljare har nu nått tusen inlägg.

Miljontals dollar på vift

Det initiala problemet med försenade transaktioner har nu gått över till något, enligt många säljare, ännu värre. I stället för att inte få betalt direkt så drar nu Worldpay dubbelt av kunderna.

Dubbelbetalningarna har skapat ännu mer rabalder och säljarna är förstås rädda för att detta urholkar förtroendet för Etsy som marknadsplats. Worldpay hävdar dock återigen att problemen är "begränsade" och att de bara gäller ett litet antal transaktioner.

Drabbade säljare är nu ganska irriterade efter att problemen med betalningarna dragit ut i flera veckor. Etsy är samtidigt inte det enda företaget som är drabbat av Worldpays problem och enligt TechCrunch är det miljontals dollar som betalföretaget slarvar med just nu.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!