E-handlares skäggtävling gjorde succé i världspressen

Lockade tusen deltagare och uppmärksammades av bland andra Al Jazeera.

Med en nischad målgrupp finns förstås alla möjligheter att som e-handlare lyckas bygga ett community runt sin verksamhet. Så tänkte Beardshop.se och valde att tillsammans med B2B-handeln Barber Supplier bjuda in ett gäng skäggiga potentiella kunder och barberare till ett eget event som ägde rum under World Beard Day, som går av stapeln den första lördagen i september varje år.

Lanserade egen tidning

Under eventet i Stockholm bjöds det bland annat på en skäggparad och en tävling för barberare, och på kvällen var det dags för en skäggfest, som ska ha fått slut på biljetter efter bara fyra dagar. Beardshop har precis lanserat en egen tidning, "Barbers & Beards Magazine", som ska ha använts för att marknadsföra skäggträffen. 

Annons
Annons

- Vi jobbar strategiskt med relationsmarknadsföring och portionerar ut nyheter om eventet under flera månader för att skapa ett intresse och få kontinuerliga delningar av eventet. De som köper biljetter visar stolt upp det i sociala medier, säger Andreas Fransson, som ansvarar för eventets sociala medier, i ett pressmeddelande.

Evenemanget, som totalt sett ska ha lockat omkring tusen deltagande män med skägg, hann också med att utse “Årets Barberare 2017” och att prisa en man vid namn David Eriksson för innehavet av “Sveriges snyggaste skägg”. Och uppenbarligen har Beardshop lyckats få genomslag för sitt ambitiösa marknadsföringsupplägg.

"Möter gärna kunden IRL"

Efter vinsten ska nämligen David Eriksson ha intervjuats av allt från lokalpress till Reuters, och barberartävlingen har enligt Beardshop ha uppmärksammats av bland andra Al Jazeera och australiensiska nyhetskanaler.

- Vår marknadsföringsstrategi som webbshop är att skapa relationer och gärna möta kunden IRL och få dem att bli våra vänner. Och vi tycker att det blir en extra spännande mix på event när man sammanför Beardshops skäggiga kunder med Barber Suppliers barberarkunder - då hjälper vi våra business-to-business kunder att knyta relationer och få nya kunder till sina salonger, säger Karin Fahlström från Beardshop.se och Barber Supplier Nordic AB.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!