E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige

Succé direkt.

Efter att ha testats på ett antal andra marknader tog Instagram Shopping under gårdagen steget in på den svenska marknaden.Tjänsten låter kunden handla direkt i ett företags Instagramuppdatering, vilket gör att det blir lättare för till exempel e-handlare att sälja varor direkt i det sociala forumet.

- Shopping på Instagram ger ditt företag ett smidigt skyltfönster där människor kan titta närmare på era bästa produkter med ett enda tryck, uttrycker Instagram det i sin information till företag.

Annons
Annons

Länkas direkt till e-handeln

Den som använder Instagram Shopping kan lägga upp en bild i flödet, och sedan tagga olika produkter på bilden med information som till exempel pris. Följare som sedan klickar på informationsrutan kommer direkt till företagets e-handel, där de får möjlighet att handla varan.

Nyheten har sedan lanseringen diskuterats flitigt i olika forum på till exempel Facebook och LinkedIn, och av allt att döma är många företag pigga på att testa den nya tjänsten.

- Tror det skulle vara superbra! skriver till exempel en person.

- Spännande, detta ger samtidigt mer besöksdata från denna kanal, håller en annan med.

- Nu slipper kunderna att leta upp  produkter eller priser. Mer transparens är lika med mer försäljning, konstaterar en tredje.

Måste ha företagsprofil

En del e-handlare verkar ha kommit igång med upplägget mer eller mindre genast, medan andra hade lite svårare att få det att fungera. Bland annat verkar det krävas att det aktuella Instagramkontot hänger ihop med ett konto på Facebook, samt att Instagramkontot konverteras till en företagsprofil. Mer information om Instagram Shopping går att läsa på denna länk.

De e-handlare som har uppfyllt alla kriterier har vad vi förstår automatiskt blivit upplysta av Instagram om att det finns en uppdatering som gör att de kan börja använda den nya funktionen. Ett antal svenska e-handlare, som till exempel Bubbleroom och Chiquelle, började med Instagram Shopping samma dag som tjänsten lanserades i Sverige.

- Det här är ett väldigt kraftfullt verktyg för oss som varumärke. Det gör det möjligt för oss att visa upp våra produkter på ett ännu enklare sätt, och låter kunden köpa produkten genom bara ett par klick istället för att behöva leta efter varan själv, skriver Chiquelles vd Pouya Boland i ett mejl till Ehandel.se. 

Annons
Annons

MISSA INTE UPPFÖLJNINGEN: Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har väntat" 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!