E-handlarnas pengar ska ta ICANIWILL till 100 miljoner

Alexander Hars, Fredrik Palm samt Wellstreet går in med miljonbelopp.

Träningsmärket och e-handelsföretaget Icaniwill har sedan starten 2015 vuxit organiskt till en omsättning på över 27 miljoner kronor, och dessutom förbättrat resultatet för varje år som gått.

LÄS ÄVEN: Träningsprofilen nådde 18 miljoner på två år

Annons
Annons

"Nu är tajmingen perfekt"

Företaget beskriver sig som ett "internationellt livsstilsvarumärke" och har nu siktet inställt på global tillväxt - och har därför bestämt sig för att för första gången ta in externt kapital.

- Jag har alltid velat skapa ett inkluderande och förtroendeingivande varumärke med en fenomenal kundupplevelse. Under de senaste tre åren har mitt fokus legat på att bygga en grund i bolaget och varumärket som sedan går att skala. Nu är tajmingen perfekt och att få in den här erfarenheten och kunnandet känns som en perfekt match för mig och ICIW, säger företagets grundare Gustaf Ollas i ett pressmeddelande.

Bland investerarna hittar vi e-handelsveteranerna Alexander Hars, som bland annat grundat Let's Deal, och Desenios VD Fredrik Palm, som tidigare haft samma roll hos bland annat Tretti och Lekmer. De får sällskap av Wellstreet, som tidigare har investerat i flera andra e-handelsföretag.

- Jag är imponerad av hur Gustaf och teamet har skapat ett starkt varumärke inom sin nisch och jag ser mycket fram emot att hjälpa bolaget att fortsätta tillväxtresan, säger Alexander Hars.

Dubblar personalstyrkan

Hur mycket pengar det handlar om delges inte i pressmeddelandet, även om det framgår att det rör sig om "miljoner". Planen är att kapitalet ska hjälpa ICIW till en omsättning på hundra miljoner kronor.

- Pengarna kommer främst gå till ökade marknadsföringsinsatser för fortsatt stark tillväxt, samt för att fortsätta stärka upp organisationen för framtida expansionen. Nu påbörjas en stor uppskalning för att ta bolaget till nästa nivå. Bland annat planerar bolaget att dubbla personalstyrkan inom de närmaste 18 månaderna, skriver ICIW.

På grund av en varumärkestvist med sportjätten Under Armour har Icaniwill tidigare inte kunnat sälja till marknader som USA, Kanada och Mexiko. Nu ska parterna dock ha undertecknat ett avtal som gör det möjligt för den svenska uppstickaren att sälja sina varor även på andra sidan Atlanten.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!