E-handlarnas spexigaste Alla hjärtans dag-kampanjer

Högtiden får e-handlarna att använda fantasin - och flera av årets kampanjer har väckt debatt.

Alla hjärtans dag är, förutom en chans att vara romantisk med sin nästa, även en högtid då många e-handlare passar på att kampanja lite extra. Några e-handlare har lanserat Alla hjärtans dag-kampanjer som är utöver det vanliga.

Rea på Pokémon

Webhallen uppmärksammar man högtiden genom en kampanj där man rear ut lekfulla produkter, såsom ett Pokémon Snorlax-spel.

Annons

- Vi har alltid haft en Alla hjärtans dag-kampanj på vår sida så långt jag kan minnas. En kombination av lustiga och en del praktiska saker, lite slumpmässigt sådär, skriver Anton Nilsson på Webhallen till Ehandel.se.

Urb-it spelar spel med pensionärerna 

Hos leveransföretaget urb-it vill man uppmana till att ge lite annorlunda gåvor, och inte bara till sin käresta.

Genom en specialdesignad presentgenerator kan man på Alla hjärtans dag exempelvis beställa tjänsten att en “urbare” åker ut till en äldre släkting i Stockholmsområdet och spelar spel med denne.

- Det är så vanligt att man uppmärksammar sin käraste på Alla hjärtans dag, vi hoppas att fler vill lyfta alla som betyder något under dagen, säger Celine Fierro på Urb-it.  

Bad-kampanj väckte ilska

Lush, där man bland annat säljer något så udda som veganska badprodukter, ville man uppmärksamma att alla sorters kärlek behövs. Inför den stora dagen lanserade man därför en kampanj där samkönade par badar och använder företagets produkter. Reaktionerna lät inte vänta på sig - folk var fly förbannade. Dock inte på det man kanske hade kunnat tro.

- Jag blir förbannad, så stora badkar finns inte, ska exempelvis en person ha skrivit på Facebook, enligt gaytidningen QX, som också uppmärksammat kampanjen.

Och Lush hoppas att kampanjen på sikt kan bidra till samhällsförändringar.

- Förhoppningsvis är detta snart den nya normen och ingenting som någon reagerar på, varken positivt eller negativt – utan bara en del av vilka människor som lyfts fram i offentligheten. Tills den dagen kommer vi fortsätta kampanja och sprida vårt budskap så ofta vi kan, i frågor om mänskliga rättigheter, djurrätt och miljö, skriver företagets presskontakt Nadine Bergquist i ett mejl till Ehandel.se.

Annons

Kampanjar för singlar

Nelly tröttnade man på att Alla hjärtans dag är så betonat på tvåsamhet - och lanserade en kampanj för singeltjejer med det offensiva namnet “Fuck Valentine”.

- Strunta i de traditionella reglerna och gör precis det du vill med den du vill på Alla hjärtans dag. Samla ditt Girl Gang och sprid kärlek, skriver Nelly på hemsidan.

Reklamfilm förbjöds av Facebook

Interflora fick man uppleva något så märkligt som att deras Alla hjärtans dag-film förbjöds av Facebook. Filmen visade en naken insmord man som gått hem till sin flickvän för att överraska henne med gitarrsång.

Istället dyker dock hennes föräldrar upp i dörren - och där står den glänsande mannen med endast sin gitarr som skydd. Kampanjen döptes till “skicka en blomma istället”, och det budskapet var alltså uppenbarligen för mycket för Facebook.

Ica-Jerry kom med chips

Även Ica har gjort en reklamfilm för att uppmärksamma högtiden. I den kan man se hur medarbetaren Paul sliter hela dagen med att serva alla lyckliga par som kommer in och handlar tillsammans. När dagen är slut står han ensam kvar, med en tår i ögat. Då dyker dock glädjespridaren Jerry upp med chips och Cola.

Rabatt på läppinjektioner

Bland andra spexiga kampanjer bland landets e-handlare kan nämnas Estellemedical, där man kan få 500 kronor i rabatt på alla läppinjektioner, nätvinhandlaren The Wine Company som listar vinkunskap att skryta med på en romantisk dejt och Apoteket Kronan, där man tar tillfället i akt att uppmärksamma hjärtat ur ett hälsoperspektiv och erbjuder alla besökare en gratis blodtrycksmätning.

Annons