Efter Black Friday och White Monday: Här är White Friday

Byter prispress mot välgörenhet.

Black Friday ökar för varje år och just nu strömmar det in pressmeddelanden till redaktionen från e-handlare som vill berätta om sina kampanjer inför årets stora köphelg.

"Har som policy att undvika rabatter" 

Sedan finns det också en växande motrörelse mot Black Friday, varav White Monday förmodligen är den mest uppmärksammade kampanjen hittills.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: 120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Men varför ha en Black Friday när allt man egentligen vill ha är en vit vinter? Det frågar sig e-handlaren Stellar Equipment, som säljer outdoorprodukter. Företaget kommer i år att välja bort både Black Friday och White Monday, för att istället satsa på den egna dagen White Friday.

- Företaget har som policy att undvika rabatter, men skänker under fredagen hela 20 procent av sin totala försäljning till organisationen 1% For the Planet. Utöver det skänker Stellar Equipment en euro till organisationen Protect our Winters för varje ny följare företaget får på Instagram, skriver Stellar Equipment i ett pressmeddelande.

"Medvetna kunder köper färre prylar"

Det här blir det tredje året i rad som Stellar Equipment arrangerar sin kampanj White Friday.

- Vi är övertygade om att medvetna kunder går mot att köpa färre men bättre prylar. Vår ambition är att ta fram fantastiska produkter, som har hög hållbarhet och minimal miljöpåverkan, säger Fredrik Dahl, vd och medgrundare Stellar Equipment.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!