Efter ordersuccén: Lampan.se filmar sig till en ljusare framtid

Sätter strålkastarna på svenska folkets kunskapsluckor kring belysning.

Efter första kvartalets succé med över 2000 order, siktar Lampan.se nu vidare mot nya höjder.

Nästa projekt är nämligen att utbilda kunderna i hur man lyckas med belysning - genom att själva ställa sig framför kameran. Bakom densamma står företaget Viva, som till vardags hjälper Lampan med deras sökmotoroptimering. 

Annons

Och på Lampan har man märkt att det finns mycket att upplysa kunderna om.

- Vi får en hel del frågor från våra kunder kring installationer och produkter, så då känner vi att om vi kan förklara hur man gör i de här filmerna, så kommer vi också att kunna få ökad trafik, säger Lampans marknadschef Kim Borg till Ehandel.se.

Ska visa företagets e-handelsförvandling 

Och Lampan.se är inte först med att inse behovet av utbildning i kundkretsen. På Kjell & Co har man länge satsat på pedagogiska instruktionsvideor, men låtit verksamheten växa i takt med att kundernas intresse ökat. Även på norska Kompletts huvudkontor har videomaterial för att utbilda kunderna varit en populär metod och i vintras byggde företaget en helt ny Youtube-studio för att kunna producera mer av den varan. 

Kim Borg menar att det nya greppet med filmproduktion även markerar Lampans förvandling över tid.

- Vi har gått från att vara en traditionell belysningsbutik, till att bli ett etablerat e-handelsföretag. Nu vill vi också utnyttja videoformatet med rörlig bild till att kunna sprida vårt varumärke, säger han.

 "Ett startskott"

Dock är det inte bara instruktionsvideor som står på tapeten. Intervjuer, bakgrundsinformation och historik om företaget har också gåtts igenom framför kameran under de senaste dagarna.

Och den första filmningen kommer inte att bli den sista.

- Det här är lite grann ett startskott för att vi ska börja jobba mer med video och med våra kanaler på Youtube också. Vi är i full gång med att sätta upp miljöer och provfilma, så det här kommer att fortgå.

Annons

Ska marknadsföra sig på LinkedIn

Eftersom en del av filmklippen även kommer att handla om företagets utveckling, så kommer Lampan.se sikta på att marknadsföra sig även i fler kanaler än de vanligaste.

- Vi kommer också försöka sprida våra länkar och sådär på LinkedIn. I och med att vissa grejer har mer med själva företaget att göra, vår omsättning, hur vi växlat från traditionell butik till e-handel och så vidare, så tror vi att andra företag kan vara intresserade av vår resa.

Vad gäller de videor som vänder sig främst till kunderna så tror han att de kommer att bli uppskattade.

- Det är ju ett väldigt relevant ämne. Alla kommer i kontakt med belysning på ett eller annat sätt, så det ska nog kunna bli bra, avslutar Kim Borg.

Annons