Ute i världen: Ehandel.se besöker Amazons logistikcenter

Lagrets rekord: En miljon paket på en enda dag.

I nordvästra Polen, nära den tyska gränsen, ligger ett av Amazons logistikcenter. Ehandel.se åkte ner till Kołbaskowo, nära Szczecin, för att hälsa på hos e-handelsjätten och ta en tur i den omtalade logistikanläggningen.

I centret är det dock förbjudet att fotografera, därför har vi inte kunnat ta några bilder till artikeln.

Annons

Logistikcentret stod klart den 8 november 2017. Byggnaden har en yta på cirka 160 000 kvadratmeter och består av tre våningar. På bottenplan kommer det in leveranser samt packas och sorteras paket som ska skickas ut till kunder. På den andra och tredje våningen ryms de så kallade robotfälten. Där hanteras alla inkommande varor, och placeras ut på rätt plats på lagret av både medarbetare och robotar.

I hela Polen har Amazon fem logistikcenter. På det här centret finns det just nu 3000 anställda, men det är fortfarande för lite. E-handelsjätten söker nya medarbetare hela tiden och varje dag intervjuas nya personer.

Effektivt - är målet

På byggnadens ena sida finns det stora garageportar som öppnas så fort en lastbil närmar sig. När lastbilen har dockat börjar det köras ut paket med varor från lastbilen och alla lagerarbetare står klara på sina positioner och inväntar paketen.

Alla paket ska öppnas och innehållet ska placeras ut i svarta boxar. Det finns 4000 svarta boxar i centret och alla är, uppskattningsvis, cirka 30 centimeter höga och breda och 50 långa. Detta på grund av att just det här logistikcenter endast lagrar och distribuerar små paket som innehåller föremål som till exempel böcker, leksaker eller elektronik men som inte är större än den svarta lådan.

När en svart box är tillräckligt fylld åker den iväg på ett rullband upp till en av de andra våningarna för vidare hantering.

3200 robotar

I det dagliga arbetet på lagret får Amazons anställda jobba ihop med de så kallade Amazon Robotics. Tre fjärdedelar av logistikcentret består av robotfält, som är inramade med svarta galler från golvet upp till taket. Innanför gallret åker de orangea robotarna runt, vissa med tre meter höga gula pallar och andra utan.

På centret i Kołbaskowo finns det 3200 robotar som kör i 6 kilometer i timmen. I hela världen finns det cirka 100 000 robotar i 25 stycken Amazoncenter. En robot väger 350 kg och kan hantera en pall med en maxvikt på 680 kg. De ser ut att ha en yta på ungefär en kvadratmeter och kanske 20 centimet höga.

När en robots energi går ner till 20 procent dockar den sig själv på en laddningsstation. Det tar endast några minuter för roboten att ladda upp sig till 100 procent och det tar flera timmar innan den behöver laddas igen.

Annons

Pressbilder från Amazon

Innanför gallret, i buren, finns det 70 000 QR-koder på golvet som robotarna läser av med en kamera under sig. På så sätt vet roboten vart den ska åka. Robotarna har även en kamera på sin framsida, oklart var då roboten är rund, för att kunna se var den kör och så att den inte kör på en annan robot. Robotarna kan vända sig 360 grader utan att samtidigt vända pallen de kör, eller vända pallen 360 grader utan att vända sig själva.

Tre lådor samtidigt

På burens långsida finns det flera gallerdörrar efter varandra, och vid varje öppning finns en arbetsstation. På varje station finns en datorskärm, en skanner och ett långt bord. När en person kommer till sin tilldelade arbetsstation ska den logga in i datorn, och plocka upp ett par svarta lådor på sitt bord och börja skanna. En robot kör fram till öppningen, där arbetaren har loggat in, med en gul pall. Personen ska då skanna den svarta lådan, ta en sak från lådan och skanna den och sedan skanna hyllan på pallen som medarbetaren kommer att placera saken på.

Den gula tre meters-pallen har fyra sidor, och varje sida liknar en bokhylla. Men varje plan har en storleksbegränsning. Hyllplanen har en QR-kod som lagerarbetaren skannar innan den placerar en vara på den, men vid koden finns även en skylt som talar om, i tum, vilken storlek sakerna får ha på den hyllan. På en hylla står det exempelvis 11 tum och då får bara saker i den storleken finnas där.

Allt från den svarta lådan ska flyttas över till hyllorna som robotarna kör runt med. De anställda ska helst jobba med minst 3 svarta lådor samtidigt. Och enligt företaget, hanterar en arbetare upp till ett par hundra saker i timmen, allt beroende på hur stora sakerna är och hur många saker som får plats i lådorna.

När det behövs en hylla i en annan storlek eller när boxarna är tomma kan lagerarbetaren avfärda roboten genom en knapp på skärmen. Då kommer antingen en ny robot eller så loggar personen ut för dagen.

10,5 timmar arbetstid

Det är också viktigt att liknande saker inte ligger bredvid varandra på hyllorna, eller ens på samma pall. Helst ska allt ligga utspritt i en oordning. Detta för att så många olika saker som möjligt ska ligga så nära varandra som möjligt. Allt för att göra arbetet mer effektivt när varor ska plockas ihop till en beställning.

Vid dessa arbetsstationer lastar man alltså saker på pallar som lagerhålls i buren. Men man kan också plocka ihop beställningar vid dessa stationer. Då kommer en robot fram när man har loggat in och på skärmen dyker det upp vilka varor som har beställts. Dessa varor placeras i svarta lådor som då istället fylls och åker ner till packningsstationerna.

Lagerarbetarna på Amazon jobbar 10,5 timmar per pass, fyra dagar i rad. Sedan ska de ha tre dagar ledigt. Under passen på tio och en halv timmar har de rätt till två 15 minuters-pauser och en lunchrast på 30 minuter. Och för att hålla en hög standard skolas alla anställda om med jämna mellanrum.

De anställda jobbar i dag- och nattskift så ordern kan nå kunden så snabbt som möjligt oavsett när beställningen görs. Under olika högsäsonger kan Amazon dubbla arbetsstyrkan på centret just för att inte ligga efter med beställningarna.

Från logistikcentret i Kołbaskowo skickas paket främst till Tyskland, men även ut till centrala Östeuropa och Västeuropa.

Trehjulingar på lagret

På de gråa stengolven i centret har det målats en massa linjer överallt. Linjerna är i blåa, gula och röda färger och talar om bland annat var olika saker ska stå och var man få gå. Mellan alla avdelningar cyklar det förbi olika personer på trehjulingar emellanåt för att ta sig fram fortare på det enorma lagret.

Svarta boxar förflyttas mellan våningarna. De åker runt på band från till exempel andra våningen till första våningen, som rullar från taket ner till en arbetsplats.

På vissa ställen i centret står det stora glasskåp som man vanligtvis brukar hitta snacks i. Men här hittar man knivar, handskar, västar och så vidare. Dessa skåp är till för att kunna ge de anställda det som de behöver till sitt jobb. Men det finns en månadsvis maxgräns på hur många saker medarbetare får plocka ut från skåpen.

Maskiner spottar ut tejp

När det kommer till packningsborden så är det kanske intressant att nämna att det finns avdelningar, med tiotals packningsbord per avdelning, där det endast packas beställningar med en vara i samt avdelningar där det packas beställningar med flera varor.

När en svart låda anländer till packbordet skannas först lådan och sedan den första artikeln i den. Då står det på skärmen vilken kartong packaren ska använda. Packaren tar kartongen och när den behöver tejp nuddar den vid en knapp och då spottas det ut en tejpbit som inte är en millimeter längre än vad som behövs till just den kartongen.

När paketet är klart läggs det ensamt på bandet som direkt tar det vidare. På nästa plats kontrollerar en enorm maskin om paketet väger så mycket som är okej. Om ett paket väger lite för mycket så får de inte skickas iväg. Då kontrolleras det, och har packaren till exempel lagt i för mycket papper runt artikeln, för att den inte ska ramla omkring i lådan, så uppmärksammas packaren på detta.

Väger paketet som det ska så får det en adresslapp påklistrad och skickas till lastbilen som åker iväg med alla e-handelsbeställningar. Den här maskinen hanterar ett tjugotal paket i minuten. Ett rekord som vår guide berättar om är att innan jul förra året, 2018, skickades det ut en miljon paket under en dag från just detta logistikcenter.

HR i matsalen

För att locka till sig fler arbetare erbjuder Amazon gratis busstransport till och från jobbet samt luncher för 1 zloty, vilket motsvarar ungefär 2,5 kronor.

Matsalen består av ett flertal långbord, som sammanlagt rymmer 500 personer åt gången. Det som dock kanske är lite ovanligt är att vid sidan av långborden står ett annat långbord på andra hållet, med en stor skylt märkt med "HR". Där sitter HR-personal uppradad. Om en anställd behöver prata om sin anställning eller har problem med något på jobbet ska den kunna vända sig till HR när som helst. Och prata med dem inför sina kollegor som alltså sitter och äter bredvid.

Vid sidan av matsalen finns även ett spelrum som medarbetarna kan använda innan eller efter sina arbetspass. Där finns bland annat olika spelmaskiner, playstation, foto booth-kamera och några datorer. Datorernas skärmar är det första man lägger märke till när man kommer in i rummet, och lite roligt är att alla bakgrundsbilder är porträtt av Jeff Bezos, alltså Amazons vd.  

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!