Elektronikjättens BF-vecka väntas slå mellandagarna

Hos Media Markt kan Black Friday-veckan för första gången komma att toppa mellandagsrean.

Årets Black Friday närmar sig med stormsteg och som många tidigt förutspådde ser försäljningen ut att slå i taket på många håll i år. För att möta den enorma efterfrågan på elektronikprodukter till nedsatt pris har Media Markt i år satsat på att hålla igång köpfesten i en hel veckan, något bolaget menar är unikt i Sverige när det kommer till just elektronikbranschen.

- Vi har förberett oss för att Black Friday-veckan kommer att bli större än mellandagsrean både besöks- och försäljningsmässigt. Det skulle i så fall innebära ett trendbrott, säger företagets e-handelschef Magnus Pettersson.

Annons
Annons

Vill få kundernas förtroende

I vanliga fall brukar framför allt den 25-27 december vara en högsäsong för att handla elektronikprodukter, men i år väntar sig alltså Media Markt ett historiskt skifte. Företaget har enligt Magnus Pettersson laddat på inköpsfronten ända sedan i våras.

Under året har Media Markt bland annat investerat i digitala prislappar för att säkerställa att alla butiker och e-handeln håller samma priser, och via företagets hemsida kan man se om en vara finns i lager innan man beger sig till butiken. Elektronikbranschen har kanske mer än andra branscher dragits med missvisande prissättning och lockerbjudanden i samband med reor, och Magnus Pettersson berättar att Media Markt nu vill vara transparenta mot sina kunder.

- För oss har det varit viktigt att få tillbaka kundernas förtroende, säger han.

E-handeln främsta marknadsföringskanalen

Media Markt lanserade sin första e-handel 2012, och har med tiden utvecklats till vad Magnus Pettersson beskriver som omnikanal.

Hur viktig är e-handeln för er verksamhet?

- Den är jätteviktig. Framför allt eftersom webben är vårt största marknadsföringsfönster. Sedan vi gick över till att vara omnikanal har vår tillväxt varit enorm, säger han och fortsätter:

- E-handeln har haft en tillväxt på 50 procent sedan förra året, men då räknar vi även med de köp som har påbörjats på webben men där kunden senare väljer att hämta upp och eventuellt betala för sin vara i butik, så kallad collect-at-store.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!