Elektroniska kvitton intar den kinesiska E-handeln

Den kinesiska nätbutiken Jingdong, tidigare 360buy.com, med runt 80 miljoner registrerade användare inför nu elektroniska kvitton som en tjänst till deras kunder. Detta ska vara första gången Kinas officiella kvitton (Fapiao) introduceras i näthandeln.

I Kina har det länge funnits något som heter Fapiao vilket är ett officiellt kvitto. Det behöver man som kund be om i Kina när man betalar för produkter och tjänster.

Kvittot är nämligen utfärdat av den kinesiska staten och är ett sätt för dem att minimera skattefusk. De har till och med inkluderat ett lotteri i kvittot som incitament för att be om det vid olika köp. På många Fapiao finns det nämligen en ruta som du kan skrapa och eventuellt vinna lite pengar.

Annons


En pappersfapiao med "Award Area" nere till höger (källa)

Detta ganska komplicerade system för att undvika skattefusk, där affärsinnehavare måste gå till det lokala skattekontoret för att skaffa kvitton (fapiaos), skall nu appliceras på e-handeln. Den digitala varianten bör dock underlätta en hel del då en liten bit papper med skraprutor inte längre behöver byta händer.

JD.com först ut med E-fapiao

I stället skall en e-fapio utfärdas vid köp och detta är alltså något som Jingdong eller JD.com nu skall börja med. Programmet sägs fortfarande vara i ett mycket tidigt skede och man ska kunna räkna med en del buggar.

- Det nya e-kvittot ger Jingdongs kunder ett annat alternativ för att bokföra sina inköp, och är det senaste steget i vår strävan att erbjuda den bästa tjänsten i branschen, från autentiska produkter till officiella fapiao för alla transaktioner, säger Cai Lei, Jingdongs skattechef och fortsätter, Jingdons samarbete med myndigheter kring elektroniska fapiao markerar digitaliseringen av en annan kritisk del av e-handelstransaktioner som minskar kostnaderna och miljöpåverkan.

Den digitala fapiaon fungerar som pappersversionen och ska kunna veriferas som äkta via ett verktyg på nätet. Staten står alltså bakom systemet precis som tidigare.

TechInAsia som rapporterar om denna digitala övergång tror att det inom kort kommer vara obligatoriskt för näthandlare i Kina att utfärda e-fapiaos.

Tyvärr vet vi inte om lotteriet hänger med i den digitala versionen. Eftersom hela systemet blir automatiskt så behövs kanske inte något incitament längre, vilket förstås hade varit tråkigt. Vem vill inte få en lott i e-postlådan varje gång man e-handlar?

Annons

 

Källa: Press, TechInAsia

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!