Elgiganten hoppar på världens största shoppingfest

"Singles Day kommer att bli lika stor som Black Friday."

Redan för två år sedan kunde vi berätta att ett antal svenska nätbutiker varit tidigt ute och hoppat på världens största shoppingdag - som alltså inte är Black Friday, utan den asiatiska traditionen Singles Day. SportamoreLyko och norskägda Cocopanda tillhörde dem som var tidigt ute. Förra året hakade även L-M-R, Chiquelle och Caliroots på trenden.

Ska ta shoppingdagen till Sverige

I år får singlarnas stora dag dock sällskap av en riktig storspelare inom svensk e-handel. "Elgiganten tar världens största shoppingdag till Sverige", deklarerar företaget kaxigt.

Annons
Annons

Lämpligt nog infaller dagen alltid på den dag på året då fyra ettor intar almanackan, den 11 november. Just i år sker detta alltså nu på lördag och på Elgiganten är man övertygad om att fenomenet kommer att växa även i Sverige.

- Singles Day kommer att bli lika stor som Black Friday, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson, i ett pressmeddelande.

Rabatterna släpps idag

Idag kommer företaget att gå ut med vilka rabatter de kommer att erbjuda på singeldagen och Niclas Eriksson menar att det hela är ett naturligt steg för koncernen.

- Som marknadsledare är det viktigt att lyssna till kundernas önskemål och driva nya trender. Vi var först ut med att köra Black Friday som blivit en formidabel succé. På bara fem år har Black Friday gått från att vara en helt ny och okänd företeelse till att bli Sveriges största handelsdag. Vi tror att Singles Day kommer att bli lika stort.

"Förväntar oss riktigt hög omsättning"

Han menar också att Singles Day nu kommer att vara startskottet på den mest intensiva perioden på hela året, som sedan följs upp av Black Friday och julhandeln i tät följd.

- Våra produkter är otroligt viktiga för människor idag, så vi förväntar oss en riktig hög kundtillströmning och omsättning, avslutar Niclas Eriksson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!