Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Elgiganten redovisar en tillväxt på 7,2 procent för verksamhetsåret 2018-2019. 

– Vi har ett fantastiskt år bakom oss, där vi återigen redovisar en stabil tillväxt, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i ett pressmeddelande, och fortsätter:

Annons

– Vi har haft en kontinuitet i vårt kundfokus under många år och det börjar ge tydliga resultat i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet. Det är viktigt att vi fortsätter utvecklas för att kunna erbjuda bästa möjliga köpupplevelse, behovsanpassade tjänster och utmärkt service.

Elektronikjättens omsättning har uppgått till hela 12,7 miljarder kronor. Bolagets resultat ökade med 5 procent jämfört med i fjol, till rekordhöga 210 miljoner kronor.

Det är inte första året som det går framåt för bolaget. Ehandel.se har tidigare skrivit om hur Elgigantens e-handel ökade med 32 procent under förra verksamhetsåret.

LÄS ÄVEN: Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

E-handeln ger fler kunder

Elgigantens e-handel växer men det går även bra för kedjans fysiska butiker. Fler e-handelskunder ökar antalet kunder till de fysiska butikerna, och det finns ett tydligt samband mellan detta menar aktören. 

– Att antalet besök i butik och på hemsidan har ökat rejält visar att både närhet och lättillgänglighet är viktigt för kunderna, säger Niclas Eriksson.

Kedjan har för verksamhetsåret 2018-2019 öppnat tio fysiska butiker och planerar att öppna fler framöver.

Annons
Annons