Ellos omsatte drygt 2 miljarder kronor

Händelserikt år för e-modehandlaren.

Enligt en färsk årsredovisning går e-handeln Ellos med vinst. Kläd- och heminredningsföretaget som grundades redan 1947 började med att sälja kläder via postorderkatalog. Ellos är en del av koncernen Ellos Group, som också äger textilföretaget Jotex, herrmodesajten Stayhard och heminredningssajten Homeroom. 

Ellos omsättning uppgick till drygt 2,0 miljarder kronor, jämfört med 1,9 miljarder kronor för samma period förra året. Bruttoresultatet för 2018 låg på cirka 1,1 miljarder kronor. 

Annons

Många förändringar 

Det har hänt en del för Ellos under det gångna året och företaget har gått igenom en del förändringar. I oktober 2018 satsade de på ett samarbete med e-handelsjätten CDON för att kunna nå ut till fler kunder i Norden.

LÄS ÄVEN: Ellos och Jotex ska säljas hos CDON

Enligt årsredovisning har kostnader på 16,2 miljoner kronor i samband med kundanpassade omstruktureringar belastat årets resultat för hela Ellos Group. De har exempelvis lanserat en ny betalningstjänst där kunden kan betala via mobilen.

I juni i år slöt Ellos avtal med en ny logistikfirma, för att kunna utöka sina hemleveranser och på köpet bli mer klimatsmarta.

LÄS ÄVEN: Jätten Ellos börjar med klimatschyssta hemleveranser

Annons