Ellos ska bli Nordens ledande E-handelsbolag

Det pågår sedan en tid tillbaka ett stort omställningsarbete hos Ellos som slänger ut den traditionella postorderkatalogen till förmån för e-handeln. Och målet är högt satt, Ellos ska bli Nordens ledande e-handelsbolag för kvinnor.

Sedan den forna postorderjätten Ellos inledde sin e-handelssatsning har det hunnit hända en hel del. Koncernen som förra året fick en ny ägare i Nordic Capital har bland annat sett över kompetensen inom bolaget och anställt nya personer med e-handelskunskap.

Sedan 13 månader tillbaka är det Annika Mårtensson som är ansvarig för det stora förändringsarbetet som pågår. Och nu handlar det om att gå från en organisation som varit anpassad för postorder, till att bli ett e-handelsföretag med tuffa tillväxtmål.

Annons

– Jag är ansvarig för förändringsprogrammet på Ellos som innehåller 40 olika initiativ. Det togs fram förra sommaren i samarbete med en konsultfirma efter att Nordic Capital tagit över som huvudägare. Det handlar om vad man skulle fokusera på för att öka lönsamheten och försäljningen bland annat, säger Annika Mårtensson till Borås Tidning.

Just nu håller Ellos på att fräscha upp och renovera sina byggnader så att det ska synas att man är ett modern modeföretag. Men det pågår en rad olika projekt samtidigt, varav vissa är mer synliga för kunderna.

– Det märks redan, med den förbättrade hemsidan och med de så kallade magaloger vi skickar ut i stället för den klassiska katalogen. Under hösten skickar vi ut inspirationsmagasinen kvartalsvis, till våren blir det en gång i månaden, säger Annika Mårtensson.

Jobbat som ett katalogföretag

Annikas främsta arbetsuppgifter är att hjälpa till att driva och sätta fokus på förändringen. Hon är också operativt ansvarig för några av initiativen och följer sedan upp statusen på de andra. Utöver det ägnar Annika sig även åt traditionell affärsutveckling, som att titta på möjliga uppköp. Hon var dock inte inblandad i uppköpet av Stayhard.

– Nej, i det uppköpet har jag inte varit så inblandad, men jag följer vad som händer. Det är ett mycket intressant bolag, säger Annika som snart får följa e-handlaren på närmare håll.

I början av 2015 lämnar nämligen Stayhard sin bas i Herrljunga. Istället flyttar bolagets kontor och lager in i Ellos Groups lokaler i Viared utanför Borås. Något som enligt grundaren och vd:n Joakim Naumburg kommer att ge Stayhard större möjligheter att växa, både på hemmaplan och internationellt.

Men det är inte bara Stayhard som har stora planer för framtiden. Även Ellos tror såklart på sin e-handelssatsning.

– Ellos ska bli Nordens ledande e-handelsbolag, eller mer specifikt ledande e-handelsbolag för kvinnor. Det handlar om att det blir en förändringskultur i företaget. Även om e-handeln haft 80–85 procent av försäljningen, har man jobbat som ett katalogföretag. De planer som ligger nu sträcker sig mer än två år framåt i tiden, säger Annika Mårtensson.

Annons

Källor: BT.se, Habit

Annons