Fabians E-handel gick riktigt bra under julhandeln

Siba rapporterar att de är nöjda med julhandeln i år och speciellt e-handeln som ska ha växt med 34 procent under december. Detta efter att de gjort flera satsningar för att utveckla sin webbutik under hösten. Vi har t.ex. skrivit om hur de infört betalning via mobilen på sin hemsida. Detta bör dock inte vara anledningen bakom deras försäljningsrekord.

– Med tanke på hur det ekonomiska läget sett ut under hösten är vår positiva utveckling helt fantastisk. Vi har haft medvind den senaste tiden och nu pekar alla siffror uppåt. Vi ser att allt fler besökare väljer att handla och att den genomsnittliga köpsumman stiger samtidigt som lönsamheten utvecklas i rätt riktning. Att kunna redovisa en sådan här stor försäljningsökning i kombination med en positiv utveckling för lönsamheten är få förunnat i dagens läge, säger Isabel Bengtsson, webbchef på SIBA.

Annons

Mia Larsson, försäljningschef på SIBA, berättar även hur de ligger en bra bit över HUI:s förväntade tillväxt om 1 procent. De säger dock inte hur stor del av ökningen som e-handeln står för bara att den positiva utvecklingen för e-handeln inte skett på bekostnad av butikernas omsättning.

Kan detta vara ett tecken på att multi-kanal är rätt väg att gå? De traditionella butikerna som satsar på sin e-handel verkar i alla fall klara sig bättre även i de hårdaste branscherna. Nu ligger samma bolag bakom NetOnNet men även de antydde att deras fysiska lagershoppar sålt över förväntan under julhandeln. Oavsett hur man ser på det verkar e-handeln vara en mycket viktig ingrediens.

 

Källa: press

Annons