Facebook öppnar upp för att mäta ROI på annonser

Vi berättade i slutet av november hur Facebook skulle ta sig i kragen och visa att deras annonser fungerar. Sociala nätverk har varit ganska dåliga på att visa avkastning på investerat kapital (och tid) under 2012. Nu ska Facebook visa att deras annonser fungerar med en ny mätmetod som skall avslöja deras ROI.

Facebook lanserar nu globalt ett nytt mätverktyg där oCPM står i fokus. Det handlar inte om en vanlig CPM, kostnad per tusen visningar, utan om en optimerad variant. Vid första anblick låter optimerad CPM som ett sätt för Facebook att dölja att deras nätverk är dåligt på att konvertera. Detta kan givetvis vara fallet, men så enkelt verkar det inte vara.

Följer användare mellan enheter

Annons

Optimerad CPM (oCPM) kommer innebära att Facebook optimerar dina annonsköp för maximal effekt. Och om någon kan få snurr på konverteringen via Facebook är det förmodligen dem själva. oCPM skall leverera annonser till användare som kan tänkas konvertera bäst på din e-handelssida.

Facebook säger även att deras nya verktyg för konverteringsmätning skall kunna följa användare från mobila enheter till stationära, oavsett var de slutligen genomför ett köp. Något som sägs vara kraftfullt vid plattformsoberoende kampanjer.

Pixeln som kan hjälpa Facebook

Verktyget i sig ska leda till bättre riktade kampanjer och lägre kostnader för annonsörer. E-handeln Fab.com som varit en av beta-testarna av tjänsten rapporterar drastiskt minskade kostnader för att nå nya kunder, 40 procent lägre.

För er som ännu inte gett upp Facebook är det nog inte en dum idé att titta på det nya verktyget. Facebook erbjuder nu en liten pixel att placera i din webbshop för att kunna analysera trafiken och konverteringen. Den lilla pixeln kommer förmodligen även hjälpa Facebook att rikta annonserna rätt och försöka få igång en vettig konvertering ifrån det sociala nätverket.

 

Källa: Facebook
Via: TechCrunch

Annons
Annons