Fajten mot Showrooming tas till en helt ny nivå

En butik i Brisbane, Australien beskriver sig som stadens enda gluten- och vetefria butik. Men nu har man blivit kända för ytterligare en sak. Man har nämligen tröttnat på kunder som rekar priser och utbud men sen handlar på nätet och har därför infört en avgift för att få komma in i butiken.

Fysiska butiker har sedan e-handeln blivit en allt större konkurrent brottats med fenomenet showrooming. För att komma tillrätta med problemet har en del börjat prismatcha sina nätkonkurrenter, bland annat lågpriskedjorna Target och BestBuy.

Men det finns även de som tar till lite mer extrema åtgärder. I Brisbane, Australien har en butik tröttnat på kunder som endast tittar in för att reka priser och utbud, men sen inte handlar. Enligt ägaren till Celiac Supplies som butiken heter, handlar många av besökarna sedan i stället på nätet eller hos en större kedja.

Annons

– Jag har spenderat flera timmar varje vecka på att ge tips och råd till människor som sedan gått och köpt en liknande vara någon annanstans. Jag är inte här för att bedriva välgörenhet som ser till att stormarknader och nätbutiker ska tjäna mer pengar, säger butiksägaren.

Skrämmer iväg kunder

Därför har butiken nu prytt skyltfönstret med en lapp där det står att om man vill titta in i butiken, så får man snällt betala fem australiensiska dollar, lite drygt 34 svenska kronor. Den avgiften dras sedan av i kassan om man handlar något.

Enligt butiksägaren ligger butikens priser i linje med konkurrenternas, något som vissa kunder inte verkar förstå. Tilltaget har fått en hel del utrymme i lokalpressen och på nätet världen över. Och kritikerna tror att strategin kommer att få motsatt effekt och skrämma iväg kunderna.

Russel Zimmerman, vd för Australian Retailers Association, säger att han hört talas om butiker som tar betalt för att kunden ska få prova kläder och skor, men inte för att bara titta. Han tycker att små butiker i stället bör lägga fokus på att erbjuda något som kunderna inte får någon annanstans och på att ge en bra kundservice.

– Om jag gick in i butiken och fick veta att jag skulle betala en avgift för att titta mig omkring så skulle min omedelbara reaktion vara att lämna. På det här viset förlorar man kunder som kanske faktiskt är ute efter att handla från just dig.

 

Källa: Adelaidenow
Foto: Barrettfox, Reddit

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!