FedEx gör slut med Amazon: ”Ett strategiskt beslut”

Mycket pengar på spel.

Fraktjätten och e-handelsjätten går skilda vägar. I ett uppmärksammat uttalande berättar fraktbolaget FedEx att de inte kommer att förnya sitt avtal med Amazon i USA. Det hela ska vara ett strategiskt beslut och man ska istället satsa på den bredare e-handelsmarknaden.

Enligt flera amerikanska tidningar är beskedet inte helt oväntat då Amazon sakta men säkert har byggt ut sitt eget logistiknätverk de senaste åren. Detta i takt med att företagets kostnader för frakt skjutit i höjden och man vill därmed ta kontroll över en större del av logistikkedjan.

Annons
Annons

"Vi respekterar FedEx beslut"

FedEx meddelar dock samtidigt att Amazon endast står för 1,3 procent av fraktbolagets totalt omsättning under 2018. Men fraktjätten verkar alltså inte vilja agera backup åt Amazon när de bygger ut sitt eget nätverk, som förstås kan konkurrera med FedEx.

- Vi respekterar FedEx beslut och tackar dem för deras roll i att serva Amazon-kunder genom åren, säger Amazon i ett uttalande till media.

Det lär dock handla om miljontals dollar som man nu ger upp, men enligt analytiker så är Amazon förmodligen en av de minst lönsamma kunderna som FedEx har. Det ska också tilläggas att Amazon enligt flera mätningar står för ungefär hälften av e-handeln i USA. FedEx ska nu alltså fokusera på den andra halvan av e-handeln i landet.

- Vi är spända inför framtiden inom e-handeln och vår roll som ledare i den, säger FedEx i sitt uttalande.

Avtalet som nu avslutas ska inte gälla sista-milen-leveranser. Det senare verkar Amazon dock främst använda fraktbolaget UPS för, i de fall de inte sköter det själva.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!