FedEx levererar tack vare E-handelns starka tillväxt

E-handeln må ha varit ett tufft slag för många fysiska butiker, men för FedEx är den rena guldgruvan. Distributören kan i sin senaste kvartalsrapport visa upp fina siffror som översteg marknadens förväntningar, mycket tack vare e-handelns starka tillväxt.

I förra veckan släppte FedEx sin rapport för det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal. Och man konstaterar att e-handeln varit mycket positiv för den amerikanska logistikjätten.

Under fjärde kvartalet uppgick intäkterna till 11,8 miljarder dollar, att jämföra med 11,4 miljarder dollar för samma period föregående år. Ett resultat som även översteg marknadens förväntningar på 11,6 miljarder dollar.

Annons
Annons

Vinsten efter skatt för kvartalet landade på 730 miljoner dollar, att jämföra med 303 miljoner dollar för ett år sedan. Sett till helåret gjorde man en vinst efter skatt på 2,1 miljarder dollar, och de goda tiderna ska hålla i sig.

– Räkenskapsåret 2014 var ett bra år för Fedex och vi väntar oss att 2015 ska bli ännu bättre, skrev vd Alan B Graf Junior i rapporten.

Gäller att packa effektivt

I förra månaden berättade FedEx om sina planer att ändra rutinerna och enbart ta betalt efter paketens storlek för alla sina markleveranser. Något som främst kommer att ge effekt på skrymmande, men lätta paket fyllda med varor som toalettpapper, tröjor och skor.

I själva verket kommer det att innebära en prisökning på mer än en tredjedel av deras amerikanska marksändningar. Hur mycket vet man inte ännu men man uppmanar sina kunder att se över hur man packar sina leveranser.

– Om du har tagit emot någon form av paket i ditt hem, oavsett om det är kakor från mormor eller ett e-handelspaket, så vet du att de inte alltid är packade på ett effektivt sätt, säger Mike Glenn, företagets vice VD för marknadsutveckling.

 

Källa: Forbes

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!