Fixa nya kunder med hjälp av social shopping

Tjänster som ska hjälpa e-handlare att öka sin försäljning via sociala medier har vi hört talas om tidigare. Nu har det dykt upp en ny svensk sådan. Med hjälp av kampanjkoder som delas på Facebook ska nätbutiker locka nya kunder och relevanta följare.

Att kunder delar med sig av sin shopping i sociala medier, så kallad social shopping, är inget nytt och det finns en rad tjänster som gör det möjligt. En sådan tjänst som vi skrivit om tidigare är Showmybuy, som vill locka kunder till att dela med sig av det de köpt på nätet till sina vänner i sociala nätverk som Facebook och Twitter.

En nyligen lanserad och liknande tjänst är, Dealforfriends, som just nu även är på väg att byta namn till Vouper. Tjänsten är än så länge endast öppen för ett antal inbjudna e-handlare, bland annat ZooZoo.com, Lensway, Linas Matkasse, Disneystore, Belysningsdesign samt några utvalda kunder från Jetshop.

Annons
Annons

Dessa e-handlare kommer inom kort att påbörja sina första kampanjer och tanken är att tjänsten sedan ska lanseras i större skala i mitten av maj. Tjänsten ska ge både e-handlare och kunder ett nytt sätt att distribuera kampanjkoder direkt efter avslutat köp, men även inför ett köp.

Efter det att ett köp är genomfört får kunden möjlighet att ge bort en kampanjkod till tre av sina vänner på Facebook. Som tack får de även en egen kod att nyttja på sitt nästa köp.

Måste gilla nätbutiken

Vännerna som får rabatterbjudandet får det via Facebook på sin tidslinje där erbjudandet visas i sin helhet med en länk till kampanjens sida på på Dealforfriends.com (Vouper.com). För att kunna ta del av kampanjkoden måste de sedan ”gilla” företagets Facebook-sida och sedan välja att "claima" rabattkoden.

Att erbjudandet dyker upp på tidslinjen gör att ytterligare personer också kan få nys om butiken för att klicka sig vidare. De vänner som inte fått en personlig kampanjkod kommer däremot att länkas till en spegling av den befintliga kampanjen som är publik för allmänheten.

Här får de i sin tur en kampanjkod som de kan nyttja inför sitt nästa köp hos e-handlaren som distribuerar kampanjen. Cirkeln sluts sen när kunden även får en ny kampanjkod efter sitt avslutade köp. Dock kan e-handlarna styra kampanjernas längd och innehåll efter sina egna önskemål.

Förutom att nätbutiken förhoppningsvis får nya kunder så är tanken alltså även att man ska få nya relevanta följare på Facebook. Utöver detta så samlar även Dealforfriends (Vouper) in e-postadresser som företaget kan använda för uppföljningar och i viss mån marknadsföringssyfte ifall kunden godkänt det.

Källa: Press

Uppdatering 10/4 2014
Nyheten är uppdaterad eftersom vi i efterhand fått mer relevant information om tjänsten. Bland annat nya funktioner, men även det kommande namnbytet från Dealforfriends till Vouper.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!