Flash sale-sajt säljs för 2,4 miljarder dollar

Flash sale sidan och e-handeln Zulily köps nu av TV-shoppingjätten QVC.

Den Seattle-baserade e-handlaren Zulily lanserades 2010 och säljer bland annat kläder, leksaker och heminredning. Deras försäljning består av flash sales och varje dag presenteras en mängd erbjudanden där kunderna kan spara upp till 70 procent på utvalda produkter. Under förra året omsatte man 1,2 miljarder dollar.

E-handelsjätten Alibaba investerade i e-handeln i maj i år och ägde fram till nu 9 procent av bolaget.

Annons
Annons

Nu meddelar dock TV-shoppingbolaget QVC eller rättare sagt moderbolaget Liberty Interactive att man lägger vantarna på Zulily. Köpeskillingen ska ligga på 2,4 miljarder dollar och betalas med kontanter men också aktier i QVC.

- Mark vadon [red. medgrundare] och jag är otroligt glada att tillkännage vårt partnerskap med QVC. QVC har byggt en fantastisk verksamhet med en stor kultur och otroligt liknande förståelse för att föra underhållning, upptäckt och värdet i den dagliga kundupplevelsen, säger Darrell Cavens, VD och medgrundare av Zulily.

QVC kan liknas vid svenska TV-shop, numera Tvins, och når 340 miljoner hushåll världen över. Bolaget låter även TV-tittarna shoppa produkterna online vi olika webbshoppar och ska allt mer gå mot en e-handelsaktör.

Efter köpet ska QCV ha 5 miljarder dollar i e-handelsintäkter och av dessa sägs 50 procent komma via mobila enheter.

- I Zulily, ser vi ett likasinnat varumärke som delar vår passion för att upptäcka fantastiska produkter, att leverera genuint värde, och för att bygga långsiktiga relationer med kunderna. Våra team har åtagit sig att lära av och inspirera varandra och dra nytta av våra plattformar för nya sätt att öka tillväxten, säger Mike George, VD på QVC.

 

På bild: Darrell Cavens

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!