Flipkart siktar högt med sitt senaste uppköp

Flipkart, Indiens svar på Amazon, rör om i den indiska e-handelsgrytan. Företaget har nu bekräftat uppgifterna om att man köpt upp den snabbväxande modesajten Myntra. Nu ska man investera ytterligare 100 miljoner dollar för att ge Amazon en match i regionen.

Igår berättade vi om hur indiska Snapdeal fortsätter att plocka in riskkapital för att ta marknadsandelar. Särskilt mot den stora rivalen Flipkart, som även de lockar investerare på löpande band, och ska vara landets svar på Amazon. Nu ger de dock svar på tal, och som det ryktats ett tag, har Flipkart nu köpt upp modesajten Myntra.

De finansiella detaljerna i affären har inte offentliggjorts men det ska röra sig om ett rent uppköp, även om förvärvet specificeras som ett partnerskap i ett gemensamt pressmeddelande. En källa med insyn i företaget säger också att transaktionen värderades till nära 300 miljoner dollar.

Annons

Myntra kommer att fortsätta drivas som en självständig enhet och Myntras vd, Mukesh Bansal, kommer att fortsätta vid rodret. Han kommer också att ta plats som chef för Flipkarts modeavdelning.

Nya investeringar

Flipkart har cirka 18 miljoner registrerade användare, och 3,5 miljoner dagliga besökare till sin sajt medan Myntra har mer än 50 miljoner unika månatliga besökare. Tanken med affären är att Flipkart ska få ett större grepp om den snabbt växande online-modehandeln i Indien.

Och nu planerar man att investera 100 miljoner dollar i segmentet för att skala upp verksamheten. Bland annat för att kunna stå emot Amazon som på senare tid satsat allt hårdare i regionen.

– Framöver har vi stora planer inom detta segment, säger Sachin Bansal, en av grundarna av Flipkart.

 

Källor: Reuters, TechCrunch

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!