Foreo gick från 400 miljoner till 1,6 miljarder bara i Sverige

Asien står för 70 procent.

I april skrev David Lloyd, som är Managing Director för UK, Irland och Norden på Alibaba Group, en debattartikel för Ehandel.se. Han skrev bland annat om att företag som skulle vilja bygga upp en närvaro på den kinesiska marknaden borde utnyttja Alibabas stora plattformslösningar.

Flera svenska företag, stora och små, har redan valt att gå den vägen för att etablera sig på den kinesiska marknaden. I dag finns bland andra H&M och Daniel Wellington, samt mindre och yngre varumärken som Urbanears och Foreo, på Tmall.

Annons

LÄS ÄVEN: Fler borde ta vara på möjligheterna i öst

Det sistnämna, Foreo, är dock inte så litet längre. Företaget säljer olika typer av elektriska ansiktsrengöringsborstar och tandborstar, och under sina sex år har bolaget sålt mer än 20 miljoner Foreo-produkter.

Foreo grundades 2013 av Filip Sedic, som tog över vd-rollen i koncernen 2018. Företaget har en egen e-handel - Foreo.com - men produkterna säljs även hos mer än 10 000 återförsäljare på 77 marknader och bolaget har en flaggskeppsbutik i Paris som öppnades 2016.

– 2018 levererades en Foreo-produkt varannan sekund, till mer än 20 miljoner kunder världen över, skriver företaget på sin sajt. 

200 miljoner på en dag

Nyligen gjorde Di Digital en intervju med Foreos svenska vd Miroslav Slavic och koncernens vd och grundare Filip Sedic. 

Cheferna berättade att Foreo har dubblat sin omsättning varje år sedan starten, och under 2017 omsattes nästan 10 miljarder kronor. Idag har Foreo 4 500 anställda på 26 kontor i världen, och förutom huvudkontoret i Stockholm ligger de tre största kontoren i Shanghai, Zagreb och Las Vegas.

Idag jobbar 17 personer, däribland vd:n, på huvudkontoret i Stockholm.Kontoret i Shanghai är Foreos största och där jobbar lite mer än 500 personer idag, och där sker även produktionen. 

Men mest säljer Foreo i Kina. Bara under den 11 november 2017, på den populära "singeldagen" som är större än Black Friday och Alla hjärtans dag i Kina, såldes Foreos ansiktsrengöringsborstar för 200 miljoner kronor på Alibabagruppens Tmall. 

Annons

Under 2017 steg försäljningen ordentligt även i Sverige, från 400 miljoner kronor till 1,6 miljarder kronor, och det var bara via Foreos svenska aktiebolag. 

Den asiatiska marknaden ska stå för 70 procent av Foreos omsättning, och den europeiska och amerikanska för cirka 15 procent var.

– Vi är jättestora på den digitala sidan i Kina. Sedan jobbar vi mycket med influencers och sociala medier, både där och i andra länder. I Kina är deras följarskaror inte av denna värld, säger Miroslav Slavic.

Enligt Filip Sedic är framgången driven av företagets filosofi, som handlar om att produktutvecklinscentret och kundtjänstavdelningen sitter tillsammans. På så sätt når kundernas klagomål eller tips om produkterna utvecklarna direkt.

Under sina sex år har bolaget aldrig tagit in externt kapital, och inga planer på det finns heller. 

– Alla pengar som tjänas i bolaget återanvänds på en gång för att öka närvaron och storleken på bolaget, säger Miroslav Slavic och tillägger:

– Vi ser oss fortfarande som en startup. En försäljning har inte funnits i vår värld över huvud taget sedan starten. Så det kan jag dementera.

"Stänger två pirat­fabriker i veckan"

Samtidigt som Asien är Foreos största marknad, är det även där som flest kopior dyker upp. 

– Kopiorna kan komma ­redan ­efter en månad efter att vi har lanserat en ny produkt. Luna är den som är mest kopierad, och de har även kopierat bruksanvisningen och glömt ta bort Foreo i dem, förklarar Miroslav Slavic och fortsätter:

– Vi stänger, med ­assistans av polis, en till två pirat­fabriker per vecka i Kina, Korea och Japan. De har även kopierat appen, vi fick bråka med Apple för att de ­skulle ta bort kopian. 70 procent av reklamationerna till vår kundtjänst var inte våra egna produkter utan pirat­kopior.

Men kopior skrämmer inte bolaget. Foreo kommer att fortsätta att växa globalt via nätet, och planerar inte att satsa på egna fysiska butiker under den närmsta tiden. 

– Det kommer nog att dröja ett tag. Vi koncentrerar oss på att få ut våra produkter till så många som möjligt, att positionera varumärket, öka i olika försäljningskanaler och ta marknadsandelar, säger Miroslav Slavic.

Annons