Fraktbolaget som delar ut ditt paket till välgörenhet

Stort fraktbolag lanserar ny tjänst enbart för nätmat.

Logistikjätten DPD och deras tyska filial lanserar nu en tjänst enbart riktad mot nätmathandeln. Den kommer att lanseras i stor skala till sommaren och går under namnet DPD Food. Först ut att använda leveransmetoden är nätmattjänsten HelloFresh.

Den nya tjänsten innebär inte kylda leveranser utan snarare tidskontroll över godset och garanterad leverans på olika sätt.

Annons

- När det gäller färskvaror är det viktigt att leveransen är pålitlig och snabb. Våra tester har visat att funktioner som leveransfönster på en timme och kartbaserad transportspårning på nätet garanterar en hög nivå av punktliga leveranser, säger Nils Herrmann, operativ chef på HelloFresh.

Om paketet mot förmodan inte skulle ta sig fram till kunden, inom den tid varorna håller sig färska, så delar DPD ut dem till bättre behövande.

- Om leveransen inte når mottagaren i god tid, donerar DPD den till en välgörenhetsorganisation som kontrollerar varornas beskaffenhet och sedan distribuerar maten till välgörande ändamål, förklarar fraktbolaget på sin sajt.

Välgörenhet eller retur

När frakttjänsten lanseras för andra e-handlare, nu till sommaren, så kan dessa företag antingen välja välgörenhet som alternativ eller att DPD helt enkelt skickar tillbaka varorna till nätmathandeln.

DPD försäkrar dock att de gör sitt yttersta för att få ut paketet till kunden i god tid. De har även en lösning som påminner om PostNords nyligen lanserade FlexChange där kunden kan välja att paketet ställs vid hemmet trots att ingen är hemma.

- Vi är övertygade om att nätmathandeln har en enorm potential - speciellt när konsumenterna får sina matvaror snabbt, bekvämt och enkelt, säger Andreas Reß, säljchef på DPD Tyskland.

Annons