Fraktjättens julprognos: ”8 miljarder kronor via e-handel”

"Antalet e-handlade paket kommer att vara betydligt fler".

PostNords årliga julprognos är nu ute. Den ska vara en del av företagets kommande E-barometer, för årets tredje kvartal. Förra året ska svenskarna ha handlat julklappar online till ett värde av 7 miljarder kronor, enligt PostNord.

Mer än var tredje julklapp online

I år väntas e-julen öka med 15 procent, vilket i så fall innebär en julomsättning i svensk e-handel på drygt 8 miljarder kronor. Enligt PostNords uträkning så innebär detta samtidigt att mer än var tredje julklapp kommer att handlas online. Totalt 36 procent av årets julklappshandel sker alltså på nätet, något som kan jämföras med 2014 års siffra på 24 procent.

Annons

- Julshoppingen flyttar allt mer ut på nätet. E-handelns största fördelar blir ännu tydligare under julhandeln - ett större utbud än i butik och bekvämligheten i att kunna handla när och var man vill, säger PostNords e-handelsexpert Carin Blom, i en kommentar.

"Julen är oerhört intensiv"

Undersökningen pekar också på att var fjärde konsument planerar att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Vilket ska vara en högre siffra än i fjol. Förflyttningen av julhandeln bakåt fortsätter alltså.

- Julen är oerhört intensiv, inte bara för konsumenter och detaljister utan även för oss distributörer. Antalet e-handlade paket kommer att vara betydligt fler jämfört med förra årets julhandel, säger Carin Blom.

När det kommer till detaljhandeln som helhet, e-handel och fysisk handel, så beräknas den omsätta runt 23 miljarder kronor under årets julhandel.

Annons