Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Det svenska e-handelsföretaget MonthlyCup, som säljer menskoppar via e-handel och återförsäljare, är nu redo att växla upp. Bolaget grundades 2014 av Lisa och Martin Perby och har hittills sålt 150 000 menskoppar. Omsättningen har de senaste tre åren stigit från 1 miljon till nästan 8 miljoner kronor, meddelar företaget.

Och nu vill företaget ta in 8 miljoner kronor i en crowdfundingrunda.

Annons

- Vi är marknadsledande i Sverige efter bara några år – nu vill vi göra samma resa internationellt. Exportsatsning är en av de stora bitarna som finansieringen kommer att gå till, säger Lisa Perby, grundare och vd.

Stark domän

Detta är andra gången företaget tagit in pengar via crowdfunding. Utöver USA ska MonthlyCup även erövra Norge. Satsningen i USA beror bland annat på att företaget ska sitta på den starka domänen Menstrualcup.com. I Sverige är man verksam under Menskopp.se.

- USA är en oerhört intressant marknad, där görs det varje månad över 100 000 sökningar på begreppet ”menstrual cup” och vi äger domänen menstrualcup.com. Detta ger oss möjlighet att kunna klättra högt i träfflistorna på sökmotorerna - trots den stora konkurrensen, säger Lisa Perby.

Ska öppna på Amazon

Planen är alltså att utnyttja Menstrualcup.com vid en större lansering i USA, men också att sälja via marknadsplatser som Amazon.

- Vi står inför en väldigt spännande tid där vi både ska lanseras på Amazon och introducera flera nya produkter på marknaden. Allt fler upptäcker detta hållbara skydd; snällt mot kroppen, miljön och plånboken. Menskoppsrevolutionen har bara sett sin början, säger Lisa Perby.

Annons