Podcast: Från att rädda datorer till en bra deal med Schibsted

Ehandelspodden bjuder denna vecka på en spännande resa med start i Göteborg och ut i världen. Vi får även en David och Goliat-historia i deal-sajternas värld.

I veckans Ehandelspodden får vi träffa den tidigare Chalmersstudenten Alexander Hars, som efter att ha ridit på HemPC-vågen med sin ihopsnickrade programvara BackOnTrack, startade Let's deal.

Lyssna nu! (Ehandelspodden finns även på iTunes)

Annons
Annons

Resan mot deal-sajten var dock långt ifrån simpel och Alexander Hars berättar om hur de, efter att ha sålt bolaget bakom programvaran till jätten Roxio, fick beskedet att hela kontoret skulle läggas ned i Göteborg.

Alexander Hars fick då flytta till San Francisco och till CD-brännar-jätten Roxios kontor. Efter att ha flugit världen runt och sålt in sin programvara, "sin bebis", till datorföretagen var det dock dags att dra hem till Sverige igen. Tanken på att ta det lite lugnt, med pengar i fickan, ledde dock till Let's deal.

Let's deal fajtades länge med den amerikanska jätten Groupon. Ett företag som dock nyligen meddelade att man drar sig ur hela Norden.

Sålde Let's deal till Schibsted

Alexander ger sin bild av Groupon och konkurrenten MyCityDeal som köptes av Groupon ganska snabbt efter lanseringen. Branschen ska vara mycket säljintensiv och vi får ett bra exempel på det i Ehandelspodden när Alexander delger en anekdot gällande Oliver Samwers syn på deal-sajterna, Tyska Rocket Internet låg nämligen bakom MyCityDeal.

Vi får även insikt i Schibsted och hur det är att jobba med dem för att växa sin verksamhet. Schibsted äger idag Let's deal och Alexander har lämnat det operativa, även om han fortfarande ska äga en lite andel. Just nu arbetar han i lite lugnare tempo som affärsängel och hoppas investera i 15-25 bolag. Bara innan nyår hoppas han träffa 100 entreprenörer.

Är du driftig och har ett intressant projekt på gång är det kanske en idé att kontakta Alexander Hars. Han är redo att separera med en summa pengar för att få jobba med nya spännande verksamheter säger han. Men först måste du förstås lyssna på veckans avsnitt av Ehandelspodden!

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!