Helgläsning: Från garaget till miljonbelopp på fem månader

Möt 20-åringen som tagit framtidsmaten till Sverige.

Det började i USA 2013. Amerikanen Rob Rhinehart hade länge funderat över hur människor skulle kunna få i sig allt de behöver i näringsväg, utan att behöva laga mat tre gånger om dagen. Året därpå lanserades Soylent, en drickbar produkt som sades innehålla alla näringsämnen som ingår i människans dagsbehov.

För att få ut produkten på marknaden satte Rob Rhinehart upp en Kickstarter-kampanj, och fick snabbt 1,5 miljoner förbeställningar. Det var ingen tvekan om att det fanns en efterfrågan på produkten, men när ett holländskt företag något år senare försökte ta konceptet till Europa, så blev det tvärstopp. Soylent innehöll nämligen genmodifierade produkter, som är förbjudna i EU.

Annons

Istället startade det holländska företaget Jimmy Joy ett eget, snarlikt, koncept; Plenny Shake. Den europeiska varianten innehöll inga genmodifierade produkter, men skulle trots det ge samma resultat som den amerikanska, sades det. Upphovsmannen Joey van Koningsbruggen såg potentialen i produkten och sålde allt han ägde för att satsa på sin affärsidé. Det visade sig vara en korrekt bedömning och succén blev snabbt ett faktum.

Dokumentär gav mersmak

Samtidigt hade 20-årige Albin Sandell från Ystad egentligen redan ett bra jobb. Men han var vegetarian och trött på att välja mellan att behöva lägga en massa på att laga mat eller att leva på nudlar. Av en slump fick han nys om historien om det som nu kommit att kallas för “framtidsmat”. Han såg en film med en holländsk dokumentärmakare som testade att leva på Plenny Shake i ett år. Resultatet blev perfekta näringsvärden.

Albin Sandell bestämde sig för att testa konceptet.

- Jag tänkte då att det här måste ju finnas i Sverige också, men det gjorde det inte. Så jag fick beställa från Holland och efter en vecka hade jag produkterna, berättar han för Ehandel.se.

Men alla var inte så glada över hans nya livsstil.

- Min familj blev väldigt upprörda och sa “ska du dricka det där? Det kan du väl inte leva på!”.

Särskilt hans mamma, som själv sätter stort värde på att leva hälsosamt, var kritisk. Men Albin stod på sig och började med att testa att leva på drinkarna i en vecka.

- Jag tyckte jättemycket om det! Det var skönt med cykliciteten, att det blev lättare att äta på regelbundna tider. Samtidigt behövde jag inte laga någon mat. Och det var billigt också! En måltid på 700 kalorier kostade mig bara 20 kronor. Så jag sparade tid och pengar och så var det veganskt. Kan det bli bättre? frågar han retoriskt. 

Annons

När Albin testade Jimmy Joys produkter märkte han att de passade bra ihop med hans livsstil.

Mejlade Jimmy Joy - och fick kontrakt

Det han däremot inte kunde förstå var varför Plenny Shake inte fanns i Sverige och började fundera över hur han skulle kunna ändra på den saken. Albin är själv uppväxt i en familj med stolta anor av företagande, bland annat så var hans mormor och morfar egenföretagare under hela sina yrkesliv, innan de gick i pension. Så påhejad av sina morföräldrar, bestämde sig Albin för att undersöka om det kunde finnas någon affärsidé i konceptet.

- Jag tänkte att “äsch! Jag är 20 år och har livet framför mig. Och om inte jag gör det här så kommer någon annan att göra det”, resonerade han.

Han mejlade till Jimmy Joy i Holland - och fick svar. Det resulterade i ett tre timmar långt Skype-samtal och efter det undrade företaget om han kunde flyga ner och träffa dem några dagar senare.

- Jag fick ju försöka hitta en förklaring till mina föräldrar och till jobbet om varför jag skulle vara borta, så jag sa att jag skulle på arbetsresa till Holland, berättar Albin Sandell.

När han väl träffat företaget gick det snabbt. Efter ett kort möte på plats bestämde sig företaget för att ge Albin ensamrätt på att sälja deras produkter i Sverige. Albin ordnade så att produkterna kunde beställas i Sverige redan innan han hade fått igång sin e-handel. Någon lokal hade han inte heller, så alla produkter fick till en början inrymmas i garaget hemma hos föräldrarna.

Albin Sandell kommer inte att behöva oroa sig för konkurrens eftersom han har ensamrätt på att sälja Jimmy Joys produkter i Sverige.

12 beställningar första dagen

Kort efter att han börjat sälja framtidsmaten lade Jimmy Joy ut ett inlägg på sin Facebook-sida om att deras produkter nu fanns i Sverige, och det gav resultat direkt. 12 beställningar trillade in redan första dagen och Albins e-handel fick så småningom namnet SweJoy.

Albin började också stegvis marknadsföra sig själv. Bland annat kontaktade han sina kompisar och frågade om de kunde tänka sig att göra lite reklam för hans nya företag. Då han heller inte är helt obekant med olika datorspel, gjorde han själv en del reklam på spelsajten Twitch, som han själv beskriver som “Youtube, fast live”. Marknadsföringen gav effekt och antalet order ökade stadigt.

Men det fanns ett problem. Eftersom hans ordinarie jobb som materialplanerare i Simrishamn upptog mycket av hans vakna tid, hann han inte med att satsa fullt ut på sitt nya företag.

- Till slut gick jag och sa upp mig. De ville att jag skulle fortsätta, men jag ville satsa helhjärtat på mitt företag, förklarar Albin Sandell.

Erbjöds 400 000 för företaget

Efter två och en halv månad blev han kontaktad av en person som erbjöd sig att köpa företaget för 400 000 kronor. Albin insåg att den summan bara var en bråkdel av potentialen i affärsidén, och tackade nej. Det visade sig snart vara rätt beslut. Efter fem månader hade Albin omsatt sin första miljon och i förra veckan, alltså fortfarande bara några månader efter att han sagt nej till att sälja verksamheten, värderades företaget till 2,1 miljoner kronor. 

- Vi har växt otroligt snabbt och DHL är här varje dag och hämtar paket. Jag har faktiskt blivit lite kompis med DHL-killen, berättar Albin.

Störst efter bara några månader

Och med tanke på hur snabbt hans affärer växte, började han undra hur han låg till i konkurrensen med de andra e-handelsföretagen hemma i Ystad.

- Jag frågade DHL-killen vem som skickar mest paket i Ystad, om han kunde kolla upp det. Han sa “absolut, jag kollar det!” Sen återkom han och sa “vet du vem som är störst och skickar mest här i Ystad, Albin? Det är du!”

För inte så länge sedan lyckades Albin få sponsra några Youtubers.

- Samma dag som den reklamen kom ut så fick vi 36 beställningar på en dag. Garaget var fullt med saker och det bara fortsatte att öka.

Från garaget till eget lager

Då började han inse att det var dags att lämna garaget och häromveckan flyttade han in i sin första egna lokal. Den är 250 kvadrat stor och Albin har själv målat om de mindre kontorsrummen bakom lagret. Det ser inte ut att vara ont om plats, men då ska man också komma ihåg att företaget växer så att det knakar.

- När jag flyttade hit beställde jag hem produkter som jag räknade skulle räcka i exakt en månad. 10 procent av det sålde jag ut redan första dagen, så där rök den planen, konstaterar han glatt.

När Ehandel.se besöker det nya lagret står där massor av lådor med Plenny Shake-produkter. Albin Sandell berättar att de flesta som använder produkterna inte lever på dem helt och hållet. 86 procent ersätter 1-2 portioner av vanlig mat med drinkar och endast fyra procent lever helt på produkten.

Albin fick tag i en lagerlokal som tidigare stått tom. Nu har han börjat inreda den för att den ska passa företagets behov.

Blir man mätt?

- Man blir väldigt mätt! Om man tar en drink till frukost så är man inte hungrig igen förrän klockan ett. Många tycker att hela innehållet som är avsett för en dag är för mycket att sätta i sig på en gång, de flesta delar upp drinkarna i omgångar, berättar han.

Däremot är han noga med att poängtera att han inte säljer någon bantningsprodukt och de som jobbar med så kallad framtidsmat brukar generellt sett vilja distansera sig från diverse drink-dieter som utger sig för att hjälpa folk att gå ner i vikt.

- Om du tidigare har en väldigt ohälsosam livsstil så kommer du förstås att gå ner i vikt av att äta Plenny Shake, men det är inte det som är syftet med produkten, säger han.

Får packhjälp av mormor

Youtubereklam har han fortsatt med och det har blivit några samarbeten med olika profiler, bland annat en kille som enligt Albin är den snabbast växande svensken på Youtube just nu. Nu har företaget 20-30 beställningar om dagen och Albin hinner inte längre packa och sköta allt själv. Men som tur är får han hjälp på traven av de två personer som varit mest entusiastiska över att företagsamheten i släkten gått i arv till det yngsta barnbarnet.

- Det är roligt att Albin är så aktiv och vi behöver något att göra, berättar Albins mormor Britt Nilsson medan hon packar ner produkter som ska gå iväg till väntande kunder.

Mormor och morfar Britt och Inge Nilsson är glada över att kunna hjälpa barnbarnet Albin med affärerna.

Morföräldrarna hjälper nu Albin på närmast daglig basis och när Ehandel.se är på besök passar morfar Inge Nilsson, som själv varit egenföretagare inom transportbranschen, på att spola av några lastpallar.

Morfar Inge hjälper till att spola av lastpallarna utanför lagret.

Kan snart behöva större lager

Men trots att Albin Sandell precis hunnit göra sig hemmastadd i den nya lagerlokalen, så kan det snart vara dags att flytta vidare.

- Om vi fortsätter att växa i samma takt som vi gjort hittills så måste jag nog ha ett större lager om fem månader igen, säger han.

Och chansen att företaget fortsätter att växa i minst lika snabb takt som det gjort hittills är stor. Faktum är att Albin Sandells namn troligen är något som andra e-handlare bör lägga på minnet. Bara under september ökade omsättningen med 40 procent och det är inte bara Albin Sandell som det går bra för. Om två månader går hans huvudleverantör in i USA och Kina.

Mamman gjorde en helomvändning

Men de nästan osannolikt snabba framgångarna ger inte bara eko ute i världen. En viktig förändring har också skett på hemmaplan.

- Min mammas inställning till produkten har vänt helt om. Det tog två månader innan hon vågade testa produkten, men nu är hon en stor användare. Nu kan man plötsligt höra henne säga “nu har jag lagat mat här”, när hon kommer med en drink. Hon dricker dem till lunch varje dag på jobbet och tycker numera att de är den bästa mat som finns.

Ailbin och mormor Britt hjälps åt att packa försändelser som ska gå iväg. 

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!