Fritidsfabriken ökar med 200% – gör 46 miljoner i vinst

Nu ska de nå 500 miljoner år 2020.

Förra året kunde vi berätta om Fritidsfabriken som från att ha börjat i garaget blivit en Facebook-succé och lyckats gå med 24 miljoner i vinst på bara tre år.

Efter Tysklandlanseringen: 120 miljoner

I våras var det dags för lansering i Tyskland och nu konstaterar företaget att även detta blivit en succé. Genom att sälja det egna varumärket Revolutionrace till sportiga tyskar, har företaget ökat sin omsättning med 200 procent till 120 miljoner kronor - och nu är hela 46 miljoner av dessa ren vinst.

Annons

- Vår lansering i Tyskland under våren 2017 blev riktigt lyckad och tyskarna älskar verkligen Revolutionrace, säger företagets VD Pernilla Nyrensten i ett pressmeddelande.

Att tyskarna gillar varumärket märks inte minst på det som kallas “Net promoter score”, alltså en poäng som sätts genom ett oberoende test där kunder bland annat tillfrågas ifall de skulle kunna rekommendera varumärket till en vän.

- Vi har ett högt Net promoter score i Sverige på 69, men i Tyskland är det så högt som 84, vilket är ett helt sjukt högt kundbetyg av tyskarna, fortsätter hon.

Sverige snart inte största marknad

Och under 2018 väntas Tyskland gå om Sverige som företagets största marknad. Men företaget har även expanderat till fler utlandsmarknader under det senaste halvåret och varje månad skickar företaget sina produkter till ett 20-tal olika länder. Nu väntar nästa expansion.

- Vi säljer till åtta länder dagligen och lanserar på ytterligare två marknader i höst, säger Niclas Nyrensten medgrundare på Fritidsfabriken.

Vill nå 500 miljoner om tre år

Nu satsar företaget stort på att nå 500 miljoner inom tre år.

- Om tre år är Revolutionrace det självklara valet för friluftsmänniskor i hela Europa. Vår målsättning är en omsättning på 500 miljoner med fortsatt god vinst, säger Pernilla.

Och paret menar att det finns några solklara framgångsfaktorer bakom deras snabba tillväxt.

Annons

- Nummer ett är att vi har bra produkter, vi lägger otroligt mycket energi på kvalitet, passform och funktioner. Vi har varit vinstdrivande sedan start. Många resonerar annorlunda och tycker att det är okej att växa med minussiffror. Men inte vi, vi vill alltid gå med vinst. Vi har inga lån och äger hela bolaget själva, säger Pernilla Nyrensten. 

"Framtiden är att tillverka produkten själv"

Hon tror också att de har en stor fördel genom att de själva kontrollerar hela produktionskedjan.

- Framtiden är att tillverka produkten själv och sälja till slutkund. Då kontrollerar man hela kedjan, fortsätter hon. 

Det vinnande konceptet med marknadsföring i sociala medier är inget som företaget har några planer att ändra på.

- All marknadsföring görs via sociala medier och influencers, vi håller själva i all marknadsföring. Märken som förlitar sig på återförsäljare kommer att få det svårt framöver, säger Pernilla Nyrensten.

“Lägg pengar på rätt saker”

Och med parets egen erfarenhet av att starta i ett garage med små medel, har de en del goda råd att dela med sig av till andra som vill göra något liknande.

- Genomförandekraft är enormt viktigt, det är många som aldrig kommer igång på grund av olika orsaker. Det är otroligt viktigt att sätta igång även om inte allt är perfekt. Förbättra får man göra längs vägen. Lägg pengar på rätt saker, produkt och marknadsföring. Förvånansvärt många köper dyra kontorsmöbler och firmabil och har inga pengar kvar till det viktigaste - produkt och marknadsföring. Vi satt hemma och jobbade det första året, packade alla paket i garaget och tog produktfoton själva, säger Niclas Nyrensten.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!