Fulfillment by Amazon lockar allt fler E-handlare

Amazon hanterar och levererar en allt större del av sina tredjepartssäljares beställningar. En ny undersökning visar att e-handelsjätten under juni månad skickade ut nästan en tredjedel av säljarnas orders via sin frakttjänst, Fulfillment by Amazon.

I början av 2014 berättade Amazon att antalet säljare som använder sig av deras tjänst, Fulfillment by Amazon, ökat med 65 procent under 2013 jämfört med 2012. En tjänst som innebär att e-handelsjätten lagerför och skickar ut säljarnas varor.

Och tjänsten verkar inte tappa i popularitet. Åtminstone inte enligt ChannelAdvisor, en ledande leverantör av molnbaserade e-handelslösningar som gör det möjligt för återförsäljare och tillverkare att öka sin försäljning genom ett dussintals olika marknadsförings- och e-handelskanaler. Som till exempel Amazon, Google, Ebay och Facebook.

Annons
Annons

Förutom att hjälpa sina kunder att öka sin försäljning på nätet tar ChannelAdvisor varje månad även fram en rapport som visar hur det går för dem. Och den senaste rapporten visar att Amazon under juni månad skickade ut 31,8 procent av deras kunders orders, en ökning från 28,7 procent samma period förra året.

Antalet säljare ökar

Den just nämnda siffran gäller alltså för varor som säljs på Amazons marknadsplats men ChannelAdvisor har även tagit fram lite siffror för hur stor andel av deras kunders orders som skickas med hjälp av Fulfillment by Amazon, men som inte säljs på marknadsplatsen.

Alltså den försäljning som sker från egna sajter eller andra marknadsplatser som gör det möjligt att använda sig av Amazons frakttjänst. I juni 2014 hanterade Amazon 1,8 procent av dessa, en ökning från 0,9 procent juni 2013.

Samma rapport visar också att försäljningen från tredjepartssäljare på Amazon ökat med 34,4 procent i juni 2014 jämfört med juni 2013.

Källa: Internet Retailer

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!