Gastrofy ska utmana med sin smarta matkasse

Efter nästan ett år i publik beta är det dags att lansera Gastrofy i skarpt läge. En tjänst som beskriver sig som Sveriges första smarta matkasse, och nu tar man sikte på konkurrenterna. Målet är att fånga upp 10 procent av marknadens kunder det kommande året.

För nästan exakt ett år sedan skrev vi om Gastrofy, tjänsten som vill göra det enklare att handla personliga matkassar efter recept på nätet. På sajten kan kunden själv välja maträtter från populära receptsajter och Gastrofy omvandlar sedan ingredienserna till varor som levereras hem till dörren.

– Jag ville kunna lägga till extra produkter och byta recept som jag inte tyckte om. Ibland hade jag andra planer men fick ändå hem mat för fem dagar och inget av matkassebolagen erbjöd mig någon flexibilitet, säger Gastrofys vd, Robin Rendahl.

Annons

Tillsammans med entreprenören Felix Bengtsson började han arbetet med tjänsten som har varit i Beta-testningen sedan början av förra året, men som först nu lanserats i skarpt läge.

– Efter att ha varit i publik beta sedan våren 2014, behövdes Gastrofys erbjudande bli enklare att förstå och ge ett mer tydligt värde för kunderna. Efter att lyssnat på våra kunder, bestämde vi oss för att fokusera på ett nytt flöde, design och en mer sofistikerad rekommendations-motor för recept. Man skulle kunna säga att nylanseringen av Gastrofy liknar Netflix för mat, säger Felix Bengtsson.

Anpassas efter kunden

Förutom att kassen är flexibel, så ska den även vara smart. Vi registreringen ställer kunden in de preferenser man vill att Gastrofys recept och produkter ska anpassas efter, och kunden får sedan personligt rekommenderade recept utifrån egna smaklökar.

– Mat är väldigt individuellt och varje hushåll har olika smak och matfilosofi som vi måste ta hänsyn till. Gastrofy presenterar middagsmenyer med goda recept som vi hoppas att våra kunder kommer gilla, men de har alltid möjlighet av att byta ut recepten och ändra specifika produkter som ingår in kassen, säger Robin Rendahl.

Idag har Linas Matkasse och Middagsfrid de största marknadsandelarna på matkassar i Sverige, men Gastrofy ser sig som en stark utmanare.

– Gastrofy erbjuder ett bättre pris än de flesta matkassar eftersom kunder bara betalar för de varor de får hem, men det är bara ett extra plus. Våra kunder använder Gastrofy för att vi erbjuder ett enklare och mer skräddarsytt alternativ. Vi räknar med att fånga upp 10 procent av marknadens kunder det kommande året, säger Robin Rendahl.

 

Annons

Källa: Press

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!