Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Jämförelsesajten Prisjakt har analyserat 320 produkter inom 28 olika kategorier som Gekås Ullared erbjuder, mot det billigaste priset på samma produkter hos andra butiker online och fysiskt. Resultatet visar att varuhuset har ett knep för att hålla de låga priserna som Gekås är känt för.  

Undersökningen visar att var tredje produkt finns billigare i andra butiker än hos Gekås.

Annons
Annons

För att kunna hålla priserna låga köper företaget in i stora kvantiteter, och ofta från restlager. Majoriteten, nästan 60 procent, av varorna som säljs i varuhuset är inte heller de nyaste eller populäraste modellerna. 

Ett exempel på det är kategorin rakapparater där Gekås har nära 17 procent lägre priser än andra butiker. Men 12 av 16 produkter ligger inte på en topp 50-lista bland de populäraste rakapparaterna på Prisjakt.

– Att Gekås Ullared har ett lägre pris på sina produkter än hela Sveriges handel är först och främst imponerande. I tider när man talar om butiksdöden och vikten av att flytta över sin verksamhet online så lyckas de trotsa trenden och locka miljontals kunder till sitt varhus varje år, säger Carl Vult von Steyern, Prisjakts Nordenchef, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Men vänder man på siffran så finns nästan var tredje produkt att handla billigare annanstans, vilket inte är riktigt lika imponerande med tanke på deras nischade sortiment.

Att handla på varuhuset är dock inte mer än 10,36 procent billigare än att handla i andra butiker, menar jämförelsesajten. Därför behöver man spendera en ordentlig summa för att det ska löna sig i längden.

– Handlar man för 3 000 kronor hos Gekås så sparar man i snitt 300 kronor jämfört med online, en summa som knappt täcker bensinkostnaden fram och tillbaka. Upplevelsen kan dock göra att man ändå vill åka dit, men då rekommenderar jag att jämföra priserna på plats då nästan var tredje produkt finns att köpa billigare i andra butiker, avslutar Carl Vult von Steyern.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!