Helgläsning: Gents nya lager ska bädda för trebent tillväxt

Efter bara en dags paus var det full fart igen.

Det har gått ungefär åtta veckor sedan Gents lagerutrymme dubblerades. E-handelsföretaget hade haft sitt gamla lager sedan 2013, men nu var det dags att uppgradera. Den gamla lokalen var från 30-talet och hade en gång i tiden tillhört tulltjänsten. Med andra ord var den inte alls anpassad för Gents behov och nu diskuteras det till och med ifall det gamla lagret gjort sitt och ska rivas.

Fick själva påverka bygget

Med det nya lagret är det däremot precis tvärt om. Två dagar före inflytten i slutet av oktober stod det klart. Lokalen är helt nybyggd och det gav Gents helt andra möjligheter att vara med och påverka.

Annons
Annons

- Vi fick själva vara med och bestämma hur det skulle byggas. Så vi har varit med och bestämt var vi ska ha högre i tak, var det ska finnas eluttag och så vidare, berättar företagets lager- och logistikchef Johan Walfridsson.

Han visar Ehandel.se runt på det nya lagret. Lokalerna är ljusa och luftiga, det syns att det är nytt. Den högsta punkten mäter 7,5 meter mellan golv och tak.

Det nya höglagret kan vid behov flyttas till en annan lokal, för att frigöra mer yta till annat.

Men för att kunna genomföra flytten tvingades Gents att pausa leveranserna under en dag.

- Vi hade uteblivna leveranser under en dag, sen körde vi igång allting i det här nya lagret direk när vi hade flyttat klart. Och vi fick ut alla order första dagen, berättar Johan Walfridsson.

Gents fick ett erbjudande om att ha ett tillfälligt lager i väntan på att det gamla eventuellt skulle renoveras om, men de ville hellre ha ett som var helt anpassat för deras behov - vilket de nu också fått.

Plocksystem ska bli lagersystem

Han tycker att just möjligheten att själva kunna utforma sina lokaler, inneburit en stor skillnad. Inte minst plock-delen har blivit betydligt bättre. Och där har företagets egen webbutvecklare, Kristofer, gjort en rejäl insats.

- Vi har ett nytt plock- och packsystem, som idag bara är just det. Men i framtiden kommer det att vara ett fullskaligt lagersystem, berättar mjukvaruutvecklaren Kristofer Karlsson.

Annons
Annons

Det nya lagret är totalt 420 kvadratmeter stort, jämfört med det gamla som bara var 310 kvadratmeter.

En av nyheterna i det nya lagret är att man satt upp kameror ovanför packstationerna. Tanken är att det ska gå att se vart i kedjan det gått fel ifall någon kund inte skulle få den produkt de beställt.

- Vi har rätt så få felplock, men det händer att kunder hör av sig och säger att de fått fel produkter. Då är det rätt så bra att kunna gå tillbaka och titta: “Okej, vilken order var detta, när plockades den.” Då tar vi fram videofilmen och kollar och kan se vad som gått fel. Kanske har produkten som kunden beställde inte funnits med i ordern, eller så har den funnits med, men försvunnit i posthanteringen. Då kan vi i alla fall konstatera att det har varit rätt när paketet lämnade oss, säger Björn Hansson, teknikchef på företaget. 

Genom kamerorna kan hela packningen följas - och följas upp, ifall någon kund skulle fått en felpackad order.

Hur ofta är det som saker och ting försvinner i postgången efter att ni skickat det?

- Det händer tyvärr. En gång så hade någon beställt en ganska dyr kniv för rätt så många tusenlappar, en rakkniv. Och då visade det sig att det hade varit ett litet hål i lådan, så förmodligen har den trillat ut, eller så har någon fiskat upp den. Vi vet inte hur hålet uppstått, men det är bra att kunna följa upp vad det är som gått fel i sådana lägen. Det första vi gör är att kontrollera om vi alls har packat varan och sen tar vi det vidare därifrån så att säga, säger Björn Hansson och fortsätter:

- Vi vill ju göra allt för våra kunder. Det blir förstås en irritation om man beställer hem varor och sen saknas det något. Då måste vi försöka se vad vi kan göra bättre, men jag skulle säga att vi är på god väg.

- Med tanke på att vi skickar 140 000 order på ett år, så är det klart att det händer att det blir fel, tillägger Johan Walfridsson.

"Det ser lite kaosigt ut nu, men det ska det göra också", säger Björn Hansson.

Han säger även att Gents har under en halv procent returer, vilket i och för sig beror på att många av de produkter de säljer är sånt som inte får returneras på grund av hygieniska skäl.  

Föredrar att bygga systemen själva

För Gents har det varit viktigt att de designat sitt eget plocksystem, så att det anpassas efter just deras behov. Och nyligen kopplades systemet till en läsplatta, för att underlätta för plockarna. Den kommunicerar med systemet via Bluetooth. Till plattan finns även en streckkodsläsare, som scannar EAN-koden på produkten och sedan även lådan som varan läggs i.

- Vi gillar att bygga det mesta själva. Finns det en bra lösning att köpa, som är perfekt för oss, då väljer vi att köpa den. Men oftast så är köpe-systemen komplicerade och kräver lång utbildning. Vårt eget innehåller bara precis det vi behöver och det tar fem minuter att sätta sig in i, säger Kristofer Karlsson och demonstrerar hur systemet fungerar. 

Kristofer Karlsson har skapat ett system där en EAN-scanner, som sätts på handen, läser av vad som plockas.

Kristofer Karlsson jobbar för fullt med att färdigställa nästa version av det nya systemet, som han menar kommer att bli ett fullskaligt lagersystem.

Nu drömmer företaget om ett rullbandssystem, även om de tror att det är något som än så länge ligger en bit in i framtiden. Samtidigt har de också kommit en bra bit på vägen med det tekniska, särskilt om man jämför med hur det var för några år sedan.

- Förut hade vi inte ens ett packsystem, utan fram tills för ett år sedan byggde allt på att två personer visste vart alla artiklar stod någonstans. Det var lite risky, skrattar Björn Hansson.

Gents kan i framtiden komma att behöva mer lagerutrymme, tror Björn Hansson.

"Förut hände det att vi tappade paddorna, så vi fick bygga en magnetisk platta att fästa dem på", berättar Björn Hansson.

Automatisering får vänta

Nu är tanken att det nya pack- och plock-systemet redan ska uppdateras - version två är på god väg att rullas ut. En av förändringarna kommer att bli att det nya lagersystemet själv sköter lagerberäkningen och säger till när det är dags att fylla på med produkter någonstans. 

Men ni har inga planer på att automatisera hela lagret?

- Nej, inte i dagsläget. Däremot vill vi förändra på vilket sätt vi hanterar lagersaldo och försändelser, berättar Kristofer Karlsson.

- Vi är inte riktigt där ännu. Sen vet vi inte hur framtiden ser ut, men just nu har vi fokus på att implementera nästa version av lagersystemet. Vi känner faktiskt att vi fått in en bra hastighet, trots att vi scannar varenda produkt. Och då har vi inte ens börjat med optimeringsrutinerna, vilket vi tror skulle vara enklare att genomföra om vi hade haft ett rullband, men det ger sig, fyller Björn Hansson i.

Det nya lagret är tänkt att räcka åtminstone till 2023. "Man vet aldrig, vi får se om det går", säger Johan Walfridsson.

Hoppas lagret ska räcka i fem år

Marginaler finns det med det nya lagret i alla fall, tror de. I det förra lagret hade de förvisso räknat med att kunna stanna i tio år, tills 2023. Men nu tror de sig vara på den säkra sidan angående att det nya lagret bör räcka åtminstone i fem år framåt.

- Vi ska kunna växa med 30-40 procent till. Vi har plats för att lagerhålla över 5000 produkter, men i dagsläget lagerhåller vi bara 3000 här inne. Så med tanke på det så kommer vi att klara i alla fall en 5-6 år till. Hoppas vi! Man vet aldrig, säger Johan Walfridsson. 

Han förklarar att eftersom Gents även har fysiska butiker och B2B-försäljning, så pratar man inom företaget om att man vill nå tillväxt inom alla sina tre ben.

- Det är målet, vi ska växa inom alla våra tre ben, företag, butiker och e-handeln.

Och skulle tillväxten gå snabbare än tänkt, så har Gents redan garderat sig.

- Det har vi redan kollat innan vi hyrde in oss här. Skulle vi behöva det så är de som hyr ut till oss nu villiga att hyra ut ett lagerutrymme till. Då tar vi höglagret härifrån och flyttar in det mitt emot för att kunna få plats, säger Johan.

Gents nya lager sett från utsidan.

Att det dessutom finns flera andra företag i området som just nu är i färd med att också bygga nya lager, ser de som positivt.

- Det är väl därför vi har valt det här området också. Det händer mycket här och det finns många möjligheter.

- Och skulle det knipa någon gång så är vi ju granne med NetOnNet, exempelvis. De har ju det mesta man kan behöva, tillägger Björn.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!