Global spridning när Rapunzels aprilskämt gjorde succé

"Kunderna ville köpa produkten."

Tre gånger så mycket exponering som normalt och 50 gånger fler kommentarer än företaget i vanliga fall får på sina bilder. Det blev resultatet när e-handelsföretaget Rapunzel Of Sweden aprilskämtade på första april.

LÄS ÄVEN: Din dumma sill: E-handlarnas bästa aprilskämt 

Annons
Annons

"Kommer att bli en game changer"

Skämtet bestod av att Rapunzel hävdade att de skulle lansera så kallade inklippsfransar, alltså en sorts hårförlängningar, för hästar.

- Vi är väldigt glada att kunna meddela att vi snart kommer att lansera en ny kollektion - Clip-in fringe för hästar. Från kort och tunn till lång och tjock, på bara någon minut. Denna kollektion kommer att bli en game changer, skrev företaget bland annat på sitt Instagram-konto. 

För att visa hur det hela skulle kunna se ut, lade de också upp en bild på en häst, som visades före och efter att den påstådda produkten fästs i hästens man. Och skämtet gick hem hos kunderna.

- Vi fick mycket god respons på bilden - alla skrattade och bara två var negativa, skriver Rapunzel Of Swedens marknadschef, Eva Fraenkel till Ehandel.se. 

"Engagerade personer över hela världen"

Tilltaget har nu blivit vida omtalat. Bland annat så ska ska bilden ha lett till att fem gånger fler besökare än normalt klickade sig vidare från företagets Instagramsida och vidare in i e-handeln. 94 procent av dessa ska ha varit nya besökare och den stora responsen ledde till slut att skämtet spreds även utanför landets gränser.

- Vi får fortfarande en otrolig spridning globalt! Bilden engagerade personer över hela världen, inte bara svenska fans, skriver Eva Fraenkel.

"Ska vi beställa tillsammans?"

Dessutom dök ett önskemål upp bland kommentarerna.

- Det var mycket hästfolk som taggade sina vänner och tyckte att det hade varit perfekt för deras hästar. Och många kunder sa att de gärna hade köpt produkten om den hade lanserats. 

Annons
Annons

- Finns det i pastellrosa eller bara naturliga färger, undrade en kund.

- Hahahaha, perfekt juuuu! Ska vi beställa tillsammans eller, skrev en annan, med en blinkning till sin kompis.

På Rapunzel är man nu mycket nöjda med utfallet av aprilskämtet.

- Vi är otroligt nöjda med utfallet och det visar att våra kunder har humor och att vi kan ha kul på jobbet, avslutar Eva Fraenkel.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!