Golden Week gör avtryck i svensk e-handel

När kineserna är lediga så ökar handeln världen över.

I förra veckan så ägde Golden Week rum i Kina. En vecka då många kineser är lediga och då passar på att shoppa loss både online och offline. Betalbolaget Adyen rapporter nu att Golden Week även gjort avtryck i den svenska e-handeln.

Den gyllene veckan, som tydligen är en av tre i Kina, ska enligt Wikipedia ha införts av den kinesiska regeringen 1999 i samband med Kinas nationaldag som ett sätt att stimulera landets inhemska turism och konsumtion.

Annons

En chans att åka på längre resor har dock tydligen också lett till att många sticker utanför Kina för att konsumera. De som stannar hemma verkar även vända sig till nätet för sina shoppingbehov. Enligt Adyen så ska användandet av kinesiska betalmetoder i Sverige ha ökat med 1,37 gånger under Golden Week, jämfört med veckan innan.

Ökade med 11,5 procent

Den fysiska handeln ska ha sett de kinesiska köpen öka med hela 40 procent, men svenska e-handlare ska inte ha stått utanför shoppingkalaset.

- Svensk e-handel, företag registrerade i Sverige, såg en ökning med 11,5 procent, konstaterar Adyen.

Kinesiska köp i svenska nätbutiker växte alltså med 11,5 procent under förra veckan. Det som kinesiska konsumenter helst handlar sägs vara kläder och mode.

- Huvudsakligen består transaktionerna vi ser på plattformen av affärsresenärer, men under Golden Week ser vi yngre kinesiska kunder på shoppingresor. De är mer benägna att betala med mobilen, och vi ser att Alipay och WeChat Pay ofta ersätter kontanter i de fallen, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i Norra Europa.

Annons