Google lanserar ny annons för breda sökningar

Det är dags att börja betala för bredare sökord.

Sökjätten vill inte bara kapitalisera på specifika produktsökningar längre. Nu lanserar man en ny annonsprodukt kallad Showcase Shopping ad.

Google förklar att de hittills främst jobbat med sökannonser på mer specifika sökningar där kunderna vet vad de är ute efter. Över 40 procent av e-handelssökningarna ska dock vara breda som exempelvis "sommarklänningar" där svaret förstås är en samling produkter.

Annons

Nu ska e-handlare få möjligheten att visa upp just samlingar av produkter som ett svar på en sökning. Google ger ett exempel på just sommarklänningar där bland andra den brittiska modejätten Asos får visa upp det nya formatet Showcase Shopping ad.

"En visuellt rik upplevelse"

Det handlar alltså om en slider där kunderna kan dra sig igenom ett antal produkter ifrån olika e-handare och klicka in på en sida med ännu fler produkter i samma kategori.

- Showcase Shopping-annonser hjälper människor ytterligare att leta och upptäcka vad de vill köpa och var de vill köpa det. Till exempel om en kund söker efter "sommarklänningar" så kan den globala klädförsäljaren ASOS nu visa upp sin samling av klänningar i en visuellt rik upplevelse, förklarar Google.

Alla e-handlare i USA, Storbritannien och Australien, som kör shoppingkampanjer hos Google, kommer inom de närmaste veckorna att få tillgång till det nya annonsformatet.

Det ska även finnas en premium-version av Showcase Shopping ads där e-handlare kan handplocka och styra hur annonsen ska se ut för kunderna.

Showcase Shopping Premium:

Annons