Googles sociala nätverk stängs ner – intresset nära obefintligt

Har haft stora säkerhetsbrister.

Googles försök att starta ett eget socialt nätverk har misslyckats. Det har indirekt varit känt i ett antal år nu att sökjätten aldrig fick igång användandet av nätverket, som man kallar Google+. Enligt ett blogginlägg som Google publicerade igår så är engagemanget i princip obefintligt och 90 procent av användarna stannar i mindre än fem sekunder i nätverket.

FRÅN 2011: Google+ har gett plats för företag

Annons

Spiken i kistan verkar dock ha varit att Google har funnit stora säkerhetsbrister i Google+, som de dock rättade till tidigare i år. Detta, i kombination med att i princip ingen använder det sociala nätverket, har gjort att Google nu väljer att stänga ner produkten. Mer specifikt så är det konsumentdelen som stängs, vilket ju dock var det som var hela poängen från början. Det vill säga att försöka skapa en motpol till bland annat Facebook.

FRÅN 2013: Google+ lockar E-handeln med en köpknapp

- Med tanke på dessa utmaningar och den mycket låga användningen av konsumentversionen av Google+ så bestämde vi oss för att säga farväl till Google+ för konsumenter, skriver Googles vp of Engineering Ben Smith.

Ska bli ett företagsnätverk

Det sociala nätverket ska dock leva vidare, berättar Google, men i form av ett företagsnätverk.

- Vår granskning visade att Google+ passar bättre som en företagsprodukt där medarbetare kan delta i interna diskussioner på ett säkert socialt nätverk för företag. Vi har bestämt oss för att fokusera på våra företagsinsatser och kommer att lansera nya funktioner som är avsedda för företag, skriver Ben Smith.

För att de användare som faktiskt tagit till sig Google+ ska ha tid att flytta sin data så kommer konsumentdelen att stängas helt först i slutet av augusti nästa år.

Följ Ehandel.se på Google+

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!