Search
Close this search box.
ANNONS

Gratis hemmaprovning ska ge tryggare onlinekunder

Gratis hemmaprovning ska ge tryggare onlinekunder
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Den nya tjรคnsten Smarterfashiononline vill lรฅta kunder bestรคlla hem klรคder utan att betala.

ANNONS

Ehandel.se har tidigare skrivit om en brittisk sajt som skulle erbjuda kunder mรถjlighet att prova ett stort urval av klรคder i lyxiga provrum, och nu ligger en svensk sajt i startgroparna med en liknande service.

Genom den nya tjรคnsten Smarterfashiononline ska konsumenter kunna bestรคlla hem max fem plagg frรฅn olika butiker och sedan returnera det som han eller hon inte vill ha helt utan kostnad. Kunden har tio dagar pรฅ sig att bestรคmma sig fรถr om nรฅgot ska behรฅllas. I sรฅ fall betalar man bara fรถr det plagget.

- Det รคr ett helt nytt sรคtt att handla klรคder pรฅ nรคtet, det รคr fokuserat pรฅ att gรถra shopping pรฅ nรคtet enligt kundens villkor och inte fรถretagens, fรถrklarar Edis Murtic som รคr VD och grundare fรถr Smarterfashiononline.

5 000 anmรคlda intressenter

Edis Murtic kom pรฅ idรฉn till fรถretaget nรคr det slog honom att det borde finnas en mรถjlighet att prova klรคder gratis รคven om man kรถpt dem online, precis som man skulle haft mรถjlighet att gรถra om man handlat i en fysisk butik. Han har fรถr nรคrvarande en pรฅgรฅende dialog med ett antal fรถretag, bland annat H&M, Zara och Stadium, som han hoppas ska ansluta sig till tjรคnsten.

Lanseringen รคr planerad till slutet av 2015, men redan nu verkar det finnas ett stort intresse fรถr att prova hemma utan att ligga ute med pengar. Enligt Edis Murtic har รถver 20 000 personer besรถkt hans sajt och 5 000 ska redan ha anmรคlt sitt intresse fรถr att testa Smarterfashiononline.

- Genom ett sรฅdant system sรฅ kommer kunden att kรคnna sig allt sรคkrare medย att shoppa online genom att man provar innan man betalar. Annars om du nu vill returnera en produkt sรฅ tar det tid att fรฅ pengarna tillbaks, genom mitt system sรฅ kommer man betala efter 10 dagar och bara fรถr det som man har bestรคmt sig att behรฅlla.

"Frustrerande att vรคnta pรฅ pengarna"

Edis Murtic tror ocksรฅ att det gynnar butikerna att vara mer flexibla med leverans och betalning.

- Kunden fรฅr hem produkterna och provar i lugn och ro. Det รถkar chanserna fรถr att man som kund kรถper mer รคn man tรคnkt sig och sรฅ slipper man ocksรฅ att tรคnka pรฅ om man har S eller M. Istรคllet kan man bestรคlla bรฅda storlekarna av en produkt och prova. Det รคr ocksรฅ ett sรคtt att anvรคnda min sajt pรฅ, sรคger Edis Murtic.

Men mรฅnga onlinebutiker erbjuder redan fri frakt och dรฅ fรฅr man bestรคlla hem sรฅ mรฅnga plagg man vill. Hur ska du konkurrera med det?

- Det รคr sant, de flesta erbjuder gratis frakt och fria returer men fรถr att fรฅ detta sรฅ mรฅste man betala fรถrst, och dรฅ blir det frustrerande nรคr man behรถver vรคnta ungefรคr en vecka pรฅ att fรฅ pengarna tillbaks. Gรฅr man via oss sรฅ kommer kunden vara villig att prova mer klรคder men ocksรฅ att shoppa mer genom att de kรคnner sig sรคkrare. Det skapar pรฅ nรฅgot sรคtt en kรคnsla av att vara i butik och prova och sen betala fรถr det man vill ha.

Dela artikeln: