Grundade e-handelns kylpåse – nu lämnar han bolaget

Lämnar över till personer som kan bygga vidare.

Den lanserades 2015 som en helt revolutionerande nyhet - inte minst för e-handlare som säljer färska livsmedel. Kylpåsen ifoodbag skulle nämligen hålla varorna kalla under leveransen, även om de stod i en varm bil.

LÄS ÄVEN: E-handelsanpassad kylpåse håller maten kall under leverans

Annons

Aktörerna bakom de numera etablerade bakluckeleveranserna - Volvo och PostNord - hoppade på tåget direkt, och det dröjde inte länge förrän e-handlaren Mat.se började använda de nya kylpåsarna.

"Bolaget går in i en ny fas"

Påsarna grundades av entreprenören Karl Fallgren, som sedan lämnade jobbet som vd under sommaren 2017. Nu väljer han dessutom att lämna bolaget helt.

- Ifoodbag kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag är oerhört stolt över att ha drivit upp ett litet frö i form av en idé och vision. Nu går ifoodbag in i en ny fas och jag lämnar därför över till personer som har andra typer av erfarenheter och som kan fortsätta att bygga upp företaget. Jag har en stark tro på visionen om en miljövänlig och kostnadseffektiv transportlösning för temperaturkänsligt gods, säger Karl Fallgren i en kommentar.

Under sitt första verksamhetsår ska ifoodbag ha kommit upp i en omsättning på omkring 7 miljoner kronor. Ambitionerna blev snabbt internationella, och i våras kunde vi berätta att ifoodbag var på gång med patentansökningar i ett antal EU-länder, samt i USA, Australien, Kanada, Kina, Indien och Sydafrika.

LÄS ÄVEN: E-påsen fraktar Kalles till Schweiz

"Finns behov och stark efterfrågan"

I dag säger sig ifoodbag ha “ett flertal spännande samarbeten med stora leverantörer av livsmedel samt pilottester i flera världsdelar”, och vd:n Robert Grenmark ser ser stora möjligheter till fortsatt tillväxt:

- Det finns ett behov och en stark efterfrågan på en klimatsmart och kostnadseffektiv lösning för det som kallas ”final mile”. När jag tog över som vd började vi fokusera på att skapa en systemlösning där ifoodbag är navet, samtidigt som vi arbetar hårt med att förbättra vår produkt och utveckla en ”Generation 2”-kasse. Målet är att kunna erbjuda en fungerande lösning på ett faktiskt problem, säger han.

Ifoodbag har tidigare fått ett EU-stöd på 16 miljoner kronor för att kunna arbeta med att ta fram en “andra generationens bärkasse”.

Annons

LÄS ÄVEN: Kylig påse lägger vantarna på heta e-handelsmiljoner

Annons